Samen bewegen: diversiteit en inclusie in de gymles
Slechts vijftig procent van de jongeren haalt de dagelijkse beweegrichtlijn. Dit project onderzoekt hoe jongeren beter gemotiveerd kunnen worden om te bewegen met meer oog voor diversiteit en inclusie in de gymles.
Centre of Expertise Health Innovation
De samenleving is diverser dan vroeger, maar het voortgezet onderwijs is daar nog niet volledig op ingespeeld. De doelstelling van de gymles op het voortgezet onderwijs is dat jongeren deelname bekwaam worden gemaakt om nu en in de toekomst deel te nemen aan de heersende beweegcultuur. Om de docenten te ondersteunen bij het inspelen op de behoefte van de diverse leerlingen, voert het projectteam ‘Samen Bewegen’ van lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving (Centre of Expertise Health Innovation) onderzoek uit met jongeren, ouders en docenten lichamelijke opvoeding. Daarmee wordt inzicht verkregen in de obstakels die door leerlingen ervaren worden en de werkzame elementen of tools die docenten kunnen gebruiken.
Doel
Het doel van dit project is om inzichten te krijgen in de belemmeringen die leerlingen ervaren en in de mogelijkheden die docenten hebben om gymlessen inclusiever te maken.
Doelgroep
De doelgroepen van het project zijn leerlingen, docenten lichamelijke opvoeding, docentopleiders en andere betrokkenen bij het bewegen.
Methode
Aan de hand van vragenlijsten, storytelling sessies en interviews wordt informatie opgehaald bij leerlingen en docenten in het voortgezet onderwijs. Hetzelfde gebeurt bij succesvolle buurtinitiatieven. Vervolgens wordt in co-creatie met de diverse betrokkenen aan de hand van design thinking toegewerkt naar prototypes voor het ontwerpen van aanpassingen in de gymles.
Resultaten
Op basis van dit project worden een aantal resultaten verwacht:
- Inzicht in de ervaringen en belemmeringen van studenten in de gymles;
- Een workshop gericht op docenten lichamelijke opvoeding (in opleiding);
- Een digitale toolbox die geraadpleegd kan worden door docenten lichamelijke opvoeding met tips en inspiratie om beter om te gaan met de diversiteit in de gymles;
- Handvatten voor nieuwe modules in het lesprogramma van de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO).
Impact
Het project draagt bij aan de maatschappelijke uitdagingen van de hbo-onderzoeksagenda. In het bijzonder uitdaging 1: ‘Hoe creëren we een gezonde en vitale samenleving?’ Daarnaast draagt het bij aan een rechtvaardigere samenleving doordat alle leerlingen op de middelbare school beter ondersteund worden in het ontwikkelen van hun beweegidentiteit.
Duur
Het project is gestart op 1 maart 2023 en duurt tot 30 november 2025.
Team
- Sjoerd Dreteler
- Jonas Leenhouts
Samenwerking
Voor dit project werkt De Haagse Hogeschool samen met verschillende partners:
- Hogeschool van Amsterdam
- Fontys Hogeschool
- Comenius Lyceum, Amsterdam
- Bindelmeer College, Amsterdam
- Bredero College, Amsterdam
- Van Maerlantlyceum, Eindhoven
- Varendonck College, Eindhoven
- Yuverta Boskoop, Den Haag
- Metis Montessori Lyceum, Amsterdam
- Elde College, Eindhoven
- Francois Vatel VMBO, Den Haag
- Favella street
- 3x3 Unites
- SK-coaching
- Dynamo Jeugdwerk
- LGBT+ Youth Performance
- MBO Sport en bewegen Opleiding Urban Sport Trainer: Bastiaan Pleizier
- Windesheim Lectoraat Bewegen, school en sport: Corina van Doodewaard
- Stichting Leerplan Ontwikkeling: Jacob Nienhuis
- VU Faculteit gedrags- en bewegingswetenschappen en LEARN!: Anne de Bruijn
- Gemeente Amsterdam: Floor Popken
- Kenniscentrum Sport & Bewegen (KCSB)
Financiering
Het project wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van Regieorgaan SIA, vanuit de RAAK-publiek regeling.
Meer informatie
- Op de website van de Hogeschool van Amsterdam staat meer informatie over het project.
- In het vakblad LO Magazine van de KVLO staat een artikel over het project.
Contact
Sjoerd Dreteler ([email protected])
Jonas Leenhouts ([email protected])