De Haagse Hogeschool, het LUMC en de Universiteit Leiden willen zorgprofessionals helpen bij het in gang zetten van gedragsverandering bij burgers, zodat zij gezonder gaan leven en minder snel ziek worden. De gemeente Den Haag steunt het project met 50.000 euro subsidie.

Voorkomen dat mensen ziek worden door ze te helpen om meer te bewegen, gezonder te eten en goed voor zichzelf te zorgen, dat is een uitdaging. Gedragsverandering ligt hieraan ten grondslag en is niet eenvoudig te bereiken. Vaak hebben mensen hulp nodig van meerdere professionals en naasten om hun leefstijl aan te passen. Op hun beurt zijn deze professionals zélf vaak ook op zoek naar het juiste gedrag en de juiste toon om goed contact te leggen met mensen over dit onderwerp.

In dit project worden twee spellen uitgetest, Game2Connect en het Samenwerkingsspel, die interprofessioneel samenwerken rond positieve gezondheid bevorderen.

Sanne de Vries, Lector Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving bij De Haagse Hogeschool zegt hierover: ‘Op dit moment is nog niet duidelijk of deze spellen daadwerkelijk bijdragen aan interprofessionele samenwerking, netwerkvorming en kennisdeling over positieve gezondheid. In dit project willen we de ervaring met de twee spellen in kaart brengen, én effecten van de spellen inzichtelijk maken binnen de netwerken van professionals en ervaringsdeskundigen in Den Haag.’

Onderzoek

De onderzoeksvraag luidt: Hoe kunnen interprofessionele samenwerking en positieve gezondheid bevorderd worden door middel van een serious game?"

De doelgroep van dit onderzoek zijn professionals en ervaringsdeskundigen die zich bezig houden met het bevorderen van positieve gezondheid zoals zorgmedewerkers, welzijnsmedewerkers.

Duur

Dit project loopt van januari 2024- april 2025.

Meer informatie

Verder lezen bij een van onze onderzoekspartners? LUMC deelde een nieuwsbericht: Onderzoek naar ontwikkeling van bijscholing Game2Connect: preventie verbeteren met behulp van serious gaming en Positieve Gezondheid - Institute for Positive Health (iph.nl)

Samenwerking

Dit project is een samenwerking tussen De Haagse Hogeschool (Kenniscentrum Health Innovation: Lectoraat Relationele Zorg en Lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving), LUMC Health Campus Den Haag, Universiteit Leiden (Faculteit Sociale Wetenschappen), Universiteit Maastricht, NUTRIM | Department of Health Promotion en Gezond & Gelukkig Den Haag. Dit project wordt gefinancierd vanuit subsidieregeling hoger onderwijs en studentenstad Den Haag van Gemeente Den Haag.

Sanne de Vries (s.i.devries@hhs.nl en 06-46876852)

Yvonne van Zaalen (y.vanzaalen@hhs.nl)