Een gezonde leefstijl draagt bij aan een goede gezondheid, jongeren bewegen echter onvoldoende en eten ook onvoldoende gezond voedsel. Daarom is door De Haagse Hogeschool onderzoek gedaan bij de Food Boost Challenge onder meer dan 1000 middelbare scholieren. Aan hen is gevraagd wat hen verleidt tot het eten van meer groente- en fruit(producten). Resultaten laten zien dat middelbare scholieren graag in spelvorm en op interactieve wijze meedenken over dit onderwerp.

Serious gaming

Spellen kunnen leuk zijn en tegelijkertijd kunnen ze helpen bij het leren en begrijpen van verschillende onderwerpen. Sommige spellen, die ‘serious games’ worden genoemd, zijn speciaal ontworpen om niet alleen plezier te bieden, maar ook om kennis of vaardigheden bij te brengen. Dergelijke spellen kunnen effectief zijn in het beïnvloeden van het eetgedrag.

Doel

Het kenniscentrum onderzoekt samen met studenten en scholieren hoe ze via gamificatie kunnen werken aan een gezonde leefstijl. Het doel is dit te laten aansluiten bij de leefwereld van adolescenten en het onderwijs.

Doelgroep

De focus ligt op de onderbouw van het vmbo, maar de serious game wordt zo vormgegeven dat deze op maat te maken is voor alle middelbare scholieren. Zo kan het spel op elke middelbare school in Nederland uitgevoerd worden en daarnaast ook op andere plekken waar jongeren komen.

Aanpak

Het project bestaat uit drie onderdelen:

• Het ontwikkelen van een spel waarin thema’s als gezond eten, bewegen, duurzaamheid (zoals voedselverspilling) en leefstijl aan bod komen.
  • Het uitvoeren van een pilot van de serious game op een aantal middelbare scholen.
  • De evaluatie, rapportage en verspreiding van de resultaten.

Duur

De totale looptijd is twee jaar en duurt tot eind 2024.

Opleidingen

Bij dit project zijn studenten van diverse opleidingen aan De Haagse Hogeschool betrokken, zoals: Communication and Multimedia Design (NL/EN), HBO-ICT en Voeding & Diëtetiek.

Diana Eijgermans

Wendy Scholtes-Bos

Samenwerking

Marieke Battjes-Fries (Louis Bolk Instituut)

Olivier Hokke (Game Tailors)

Bowie Derwort (Game Tailors)

Financiering

Het project wordt mogelijk gemaakt door de Gemeente Den Haag en de Gemeente Westland.

Diana Eijgermans (d.g.m.eijgermans@hhs.nl)

Wendy Scholtes-Bos (w.scholtes-bos@hhs.nl