Nederlandse jongeren eten te weinig groente en fruit. Dat is zorgelijk, omdat hun ongezonde voedingspatroon het risico op overgewicht en obesitas verhoogt. Daarnaast verhoogt het ook het risico op hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker en diabetes. Maar hoe stimuleer je jongeren om wel meer groente en fruit te eten? Op basis van onderzoek door lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving onder vmbo- en mbo-scholieren gaan jongeren zelf oplossingen bedenken in de Food Boost Challenge.

Vooral jongeren tussen de 12 en 20 jaar eten een stuk minder groente en fruit dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Door samen met jongeren te kijken en te onderzoeken naar wat zij als problemen ervaren, kan gewerkt worden aan oplossingen die aansluiten bij deze doelgroep.

Uitdaging voor en door jongeren

De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for LifeHortiHeroes en Foodvalley NL waarbij De Haagse Hogeschool een belangrijke bijdrage levert als onderzoekspartner. Binnen De Haagse is de Food Boost Challenge onderdeel van Healthy@HHS.

Samen met ruim 30 partners uit het onderwijs en bedrijfsleven daagt de Food Boost Challenge jongeren uit om zelf met ideeën te komen om gezonder eten aantrekkelijker te maken.

In vier fases – van onderzoek tot ideevorming en van conceptontwikkeling tot prototyping – geven de jongeren een boost aan een gezonder eetpatroon van hun eigen en volgende generaties.

Onderzoek

In fase 1 voert lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving, met docenten en studenten van 9 studierichtingen, het onderzoek uit onder vmbo- en mbo-scholieren naar hun eetpatronen en voorkeuren, met een focus op groente- en fruit(producten).

In fase 2 wordt (op basis van deze nieuwe inzichten) een Challenge uitgezet onder middelbare scholieren en hbo- en wo-studenten in Nederland. Doel is dat zij tot nieuwe concepten komen die eraan bijdragen dat jongeren meer groente- en fruit(producten) gaan eten.

In fase 3 worden de geselecteerde concepten in co-creatie met studenten en bedrijfsleven gevalideerd en de eerste stappen richting prototyping gezet.

Fase 4 is het pitch event waarbij de overgebleven foodconcepten en prototypes een mooi podium krijgen met een nationaal bereik.

Dit project loopt minimaal tot juni 2022.

Wendy Scholtes-Bos
w.scholtes-bos@hhs.nl