Binnen De Haagse Hogeschool is in samenwerking met de TU Delft een technologie ontwikkeld waarmee rolstoelbewegingen makkelijk meetbaar zijn. De Wheelchair Mobility Performance Monitor is door lectoraat Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport opgericht. Hierbij zijn rolstoelprestaties in sport en revalidatie te meten. Die uitkomsten zijn weer te gebruiken voor het verbeteren van prestatie in de rolstoelsport of het optimaliseren van rolstoelrijden in het dagelijks leven.

Rolstoelsport

De rolstoelsporters kunnen informatie als afgelegde weg, maximale snelheid, aantal rotaties etc. gebruiken om te kijken hoe intensief een training of een wedstrijd was. Maar ze kunnen de methode ook gebruiken om te evalueren hoe effectief ze aan het trainen zijn en of de rolstoel wel zo ingesteld staat dat ze een maximale sportprestatie kunnen leveren. In samenwerking met TeamNL worden alle Nederlandse topatleten ondersteund in het optimaliseren van hun prestatie. Bij de rolstoel racers wordt gekeken naar de beste start strategie, bij de rolstoelbasketballers naar de gewenste intensiteit van de trainingen en bij de rolstoeltennissers naar de beste configuratie van de sportrolstoel.

Dagelijks rolstoelgebruik

De ontwikkelde technologie is al enkele jaren binnen de sport in gebruik, maar wordt sinds kort ook toegepast binnen de revalidatie. Dan gaat het er minder om wie de hoogste snelheid kan bereiken, maar is het vooral gericht op hoe actief de rolstoelgebruiker is. Zoals valide personen de stappenteller gebruiken om te kijken of ze genoeg gedaan hebben op een dag, kunnen rolstoelgebruikers dat met de WMPM doen. Daarmee krijgen ze inzicht in het activiteitenniveau gedurende de dag, maar kunnen ze ook bepalen met welk type rolstoel of welke instellingen ze het beste functioneren.

Onderzoek

De ontwikkelde WMPM is dus inzetbaar voor individueel gebruik binnen de sport en het dagelijks leven, maar het lectoraat gebruikt de methode ook voor onderzoek. Binnen de sport wordt bijvoorbeeld onderzocht wat het effect van een beperking is op de prestatie, om zo wetenschappelijke kennis op te bouwen voor eerlijke regels binnen de rolstoelsport. Binnen de revalidatie is het meten van rolstoelgebruik een belangrijke informatiebron om betere richtlijnen op te kunnen stellen voor het revalidatieproces. Hoeveel activiteit is geschikt voor een beginnende rolstoeler en wanneer ontstaat er een verhoogd blessure risico?

Nu en toekomst

De projecten die het lectoraat rondom de WMPM onderneemt zijn vooral gericht op verdere doorontwikkeling van de technologie en het gebruik voor onderzoek. De ontwikkeling is er vooral op gericht om de technologie voor iedere rolstoelgebruiker toegankelijk te maken, dus met een minimale kostprijs en maximaal gebruiksgemak. Het onderzoek is vooral gericht op het vergroten van de (wetenschappelijke) kennis rond rolstoel gebruik en prestatie. Deze projecten zijn vooral vraag gestuurd, dus op basis van vragen uit revalidatiecentra, patiënt- en sportverenigingen.

Onderwijs

De onderzoeks- en ontwikkelprojecten rond de WMPM zijn nauw verbonden met het onderwijs. Studenten participeren in projecten en kunnen door de projecten van het lectoraat ook bijdragen in onderzoek bij bijvoorbeeld Basalt revalidatie, maar ook bij de rolstoelsporters op het hoogste niveau. Een unieke kans die zonder de samenwerking van het lectoraat en TeamNL niet mogelijk zou zijn.

Meer informatie

• Lees verder over een ander project van lectoraat TIBS, over beter presteren in de rolstoelspot met Wheelpower. Bekijk ook de website van Wheelpower.
  • Er is een podcastaflevering van NPO Radio 1 Focus gesproken over metingen in de paralympische sport. Luister de aflevering hier
  • Ook besteedde BNR een item aan sensoren die de rolstoelsport veranderen.

Team

Van De Haagse Hogeschool werken lector Monique Berger en onderzoekers Rienk van der Slikke en Melle van Dilgt aan dit project.

Rienk van der Slikke, r.m.a.vanderslikke@hhs.nl, +31 (0)6 18989641