In mijn eerste blog heb ik verteld dat ik me verder ging verdiepen in het probleem van de buurtsportcoach. Ik wilde meer te weten komen over het evalueren en verantwoorden van de maatschappelijke impact van interventies. Dat heb ik in de afgelopen weken met name gedaan door heel veel te lezen. Ik wil je in dit tweede blog meenemen in mijn ervaringen van de afgelopen weken en je vertellen wat ik heb gelezen, waarom ik zoveel heb gelezen en hoe ik die artikelen gevonden heb.

De eerste reden om veel literatuur te lezen over het onderwerp van je onderzoek is erachter te komen wat er allemaal al bekend is over jouw onderwerp. Dit is belangrijke informatie: je kunt het probleem pas oplossen als je weet welke informatie nog ontbreekt!  Uit de literatuur die ik  gelezen heb blijkt dat er al het nodige onderzoek gedaan is naar het evalueren van de maatschappelijke impact van interventies. Je zou zeggen: fijn, dan kunnen we het probleem van de buurtsportcoach nu oplossen en hoeven we geen langdurig onderzoek te gaan doen. Zo simpel is het helaas niet.   

De literatuur die ik tot nu toe gelezen heb is onder andere gepubliceerd door Carol Weiss. Zij is een expert op het gebied van het evalueren van programma’s in de maatschappij. Weiss is een Amerikaanse hoogleraar, wiens publicaties theoretisch van aard zijn. Bovendien is haar onderzoek in een totaal andere setting uitgevoerd  dan de setting waarin de buurtsportcoach werkt. Nu weet ik  wat we nog niet weten om het probleem van de buurtsportcoach op te lossen: hoe de buurtsportcoach de manier van evalueren van Carol Weiss kan toepassen in de dagelijkse praktijk. 

Een tweede reden om literatuur over je onderwerp te lezen is omdat het je helpt een kapstok te creëren waaraan jij je onderzoek ophangt. In de  publicaties doet Weiss de Theory of Change uit de doeken: een samenleving heeft een roadmap nodig die duidelijk maakt wat de doelstellingen zijn en op welke manier die doelen behaald worden. De roadmap maakt duidelijk wie er bij de processen in de samenleving betrokken zijn en wat hun invloed is.  Daarnaast zorgt het ervoor dat diegene die een verandering in een samenleving willen bewerkstellingen vasthouden aan de gekozen richting. Aan de hand van deze roadmap kan een evaluatie plaatsvinden van de beoogde verandering, door te kijken naar de afzonderlijke onderdelen in de roadmap (Msila & Setlhako, 2013). De Theory of Change wordt dan ook de kapstok, het theoretisch kader van mijn onderzoek. Het helpt mij om gestructureerd de interventie van de buurtsportcoach te evalueren. Voortborduren op en gebruikmaken van eerder onderzoek leidt immers tot meer valide onderzoek dan zelf bedenken welke aspecten van de interventie ik ga evalueren.   

Voor de meeste van jullie zal Google Scolar een bekende manier zijn om wetenschappelijke artikelen te vinden. Ik maak daarnaast graag gebruik van Web of Science. Voor mij werkt Web of Science erg prettig omdat je een zoekopdracht in een zoekopdracht kunt geven en omdat je kunt filteren op categorie. Wanneer mijn zoekterm bijvoorbeeld “social impact interventions” is dan kan ik daarna filteren op alleen publicaties in de categorie “Sport sciences”. Binnen de resultaten kan ik vervolgens zoeken op bijvoorbeeld “change”.  

Lezen, lezen en nog meer lezen is dus het devies als je bezig bent met je onderzoeksvoorstel. Maar wel selectief lezen! Ik hoor vaak van studenten: ‘maar het is zoveel, moet ik dat echt allemaal lezen?’ Gelukkig hoeft dat vaak niet omdat je al aan de hand van de samenvatting kunt bepalen of een artikel het waard is om helemaal te lezen. Ik maak ook vaak gebruik van de zoekfunctie (Ctrl + F) om te bepalen of dat waar ik naar op zoek ben ik een artikel staat. En dat gaat een stuk sneller dan alles letter voor letter te bestuderen.  

Roept mijn blog vragen bij jou op en wil je reageren? Mail dan naar l.b.j.schrijvers@hhs.nl zodat ik je input mee kan nemen in mijn volgende blogs.