In grote transitievraagstukken is het belangrijk dat we samenwerken. De laatste 10 jaar dachten we dan ook steeds vaker in multi- en transdisciplinaire netwerken na over duurzame oplossingen voor de toekomst. Wat kunnen we leren van dit pionierswerk? En wat is de volgende stap? De Haagse Hogeschool, Zwaluw | Innovatie & Samenwerking en VanWaarde deden hier onderzoek naar. Het resultaat is te lezen in het boek ‘Versnellen en Opschalen, samen maatschappelijke transities aanpakken’ dat op 2 april wordt gelanceerd tijdens de inauguratie van lector Liliya Terzieva op De Haagse Hogeschool.

Omdat er nog maar weinig literatuur was over effectief samenwerken in transities, vormden de eerste spelers op dit gebied een eigen leernetwerk. Katinka Bergema (Netwerk Innovator bij Zwaluw | Innovatie & Samenwerking en transitiemanager bij VanWaarde), Christine De Lille (oud lector Innovation Networks van de Haagse Hogeschool en professor op NorthUmbria University) en Liliya Terzieva (lector Designing Value Networks van De Haagse Hogeschool) zijn deze pioniers. “Wij brachten onze ervaringen uit het project Future-Proof Retail in, en andere partners deelden hun werk uit de tuinbouw-, zorg-, en luchtvaartsector”, vertelt Christine. “We interviewden elkaar en de deelnemers in elkaars transitieopgaven. Daarbij haalden we zó veel belangrijke inzichten en verhalen op, dat we al gauw zeiden: dit wordt een boek.”

Wat, hoe, waarom én waardoor

Om het boek nog meer body te geven, vroegen de onderzoekers ook verschillende andere deskundigen uit de innovatie- en transitiewereld om hun kijk op de zaak te geven. De verhalen en reflecties in het boek hebben op die manier een wetenschappelijk én een ‘voeten-in-de-klei’-perspectief. Juist die gelaagde aanpak maakt het boek heel bijzonder, vindt Liliya.

Het boek wisselt steeds van de praktijk naar onderliggende processen en methodologieën. Zo wordt heel goed duidelijk welke maatschappelijke impact het werk in transitieopgaven kan hebben en hoe. Veel meer dan als we alleen een wetenschappelijk of alleen een praktijkperspectief hadden belicht.

Samen leren

Katinka benadrukt: “Als initiatiefnemers van dit boek hebben wij veel geleerd van elkaars reflecties. Ik hoop natuurlijk dat lezers hiervan profiteren, maar vooral dat dit boek ook hen aanspoort van elkaar te leren!”

Monique de Leeuw, transitiemanager en partner bij VanWaarde -en een van de deskundigen die een bijdrage leverde aan het boek- bevestigt: “Er is steeds meer behoefte aan kennis over het goed uitvoeren van transitieopgaven. Heel goed dat er nu een overzicht is van de ervaring die de laatste jaren in dit soort processen is opgedaan. Dit helpt ons elkaar en anderen te inspireren, en nóg beter ons werk te doen in transitieopgaven.”

Feestelijke lancering op 2 april

Het boek Versnellen en Opschalen, samen maatschappelijke transities aanpakken is een samenwerking van het lectoraat Designing Value Networks van De Haagse Hogeschool, Zwaluw | Innovatie & Samenwerking en VanWaarde. Het verschijnt op dinsdag 2 april, tijdens de feestelijke inauguratie van lector Liliya Terzieva. Het boek is te bestellen via Managementboek.

Wil je de inauguratie en de boeklancering bijwonen, meld je dan hier aan.