De vereniging hogescholen schreef er een manifest over, met het oog op de aankomende verkiezingen. Het doel van het manifest is aandacht voor het hoger beroepsonderwijs. En dan met name voor de noodzaak om erin te investeren in plaats van erop te bezuinigingen. Goed onderwijs is immers hét vehikel naar het Nederland van morgen. Elisabeth Minnemann reflecteert op punt 3 uit het manifest, dat gaat over de regiorol van hogescholen.

‘Hogescholen hebben een belangrijke functie in hun regio, maar die functie lijkt haast vanzelfsprekend geworden. Daarom is het goed dat er nu aandacht voor is, zodat we die functie kunnen versterken en zichtbaar maken.  

Hogescholen zitten dicht bij de samenleving, we kennen onze regio en anticiperen op wat daar speelt. Onze missie is dan ook om relevante vraagstukken te behandelen in ons onderwijs en onderzoek en daarmee bij te dragen aan antwoorden daarop. Relevantie voor de regio is voor ons enorm belangrijk.  

Als we niet om ons heen kijken, doen we echt iets verkeerd. Dat bedoel ik met relevantie. Daarom werken we ook zoveel samen met onze partners, zodat we weten wat zij nodig hebben. Niet alleen nu, maar juist ook straks, over een paar jaar. Welke vragen komen er in de arbeidsmarkt? Die toekomstgerichte voelsprieten hebben wij goed ontwikkeld. Andersom zie je het ook: bedrijven zoeken graag contact met kennisinstellingen in hun regio. Als hogeschool zijn we groot en dus een goede plek om talent te vinden, juist in de huidige strijd om talent.  

De regiorol van De Haagse Hogeschool is een bijzondere. We hebben natuurlijk hier onze partners in de regio, zoals iedere hogeschool. Maar vanuit onze locatie hebben we daarnaast veel internationale verbindingen. Die twee brengen we bij elkaar: kennis en ervaring die we opdoen in de regio delen we internationaal. En andersom. Daarmee vervullen we een netwerkfunctie. We kunnen onze regiopartners in contact brengen met iemand uit een vergelijkbare stad als Den Haag, waar een vergelijkbaar probleem speelt. In Finland en Duitsland bijvoorbeeld spelen uitdagingen die op de onze lijken. Van de uitwisseling ”wat werkt bij jullie, wat werkt bij ons?” leren wij met elkaar.

Deze verbinding vind ik heel belangrijk. Daarom ben ik ook zo trots op de verbinding in de maatschappij waar wij als hogeschool in bijzondere mate aan bijdragen. In het hbo komen er zoveel perspectieven bij elkaar. Hier bij de Haagse Hogeschool hebben we een zeer diverse gemeenschap en meer dan 150 nationaliteiten. De Haagse Hogeschool is hiermee hyperdivers. Daarmee brengen we iets in wat ik op het moment zeer belangrijk vind in onze maatschappij: bij De Haagse leer je omgaan met mensen die een ander perspectief hebben dan jij. Die vaardigheid hebben we nu zo dringend nodig. Die blikveld verruimende functie is essentieel voor ons. Hier kom je iemand tegen die anders kijkt, iemand met een andere achtergrond en daarmee moet je – gezien de context waarin je zit – praten en samenwerken. Deze rol van het hbo vind ik extreem belangrijk. Bovendien zijn Hogescholen de plek waar kansen gecreëerd worden. We bereiken veel studenten die als eersten in hun familie studeren. Daarmee vergroten we talent en perspectief in onze regio.

Ik zou graag zien dat de regiorol van hogescholen expliciet wordt gemaakt, dat die rol wettelijk wordt verankerd. Wat mag je van ons verwachten, wat kunnen wij geven? En wat heeft een hogeschool nodig om die rol goed te vervullen? Want dit doen wij natuurlijk niet ernaast. Een belangrijk onderdeel van onze rol is bijvoorbeeld innovatiepartner van bedrijven en mkb zijn. Om dit ook in de toekomst te waarborgen is financiering nodig voor praktijkgericht onderzoek. Door die rol te verankeren, onderken en onderstreep je met elkaar dat hogescholen een kennispartner zijn in de regio. Zo bevestigen wij onze rol in nieuwe regionale programma’s waar hogescholen met hun praktijkgericht onderzoek vanzelfsprekend onderdeel van moeten zijn.  

Daarbij vind ik het cruciaal dat er wordt gedifferentieerd tussen regio’s. Je kunt de Randstad niet vergelijken met Zeeland of Groningen. In krimpregio’s spelen andere thema’s dan hier in Den Haag. Je kunt niet doen alsof iedere regionale context gelijk is. Daar is veel aandacht voor nodig.’

De regiorol van hogescholen is een belangrijk thema in het manifest. De wens die er wordt uitgesproken is dat die rol wettelijk wordt verankerd. Elisabeth Minnemann is voorzitter van het College van Bestuur van de Haagse Hogeschool