Luc de Witte nieuwe Leading lector: ‘Een CoE is de kennispartner van het werkveld’
19 november 2025
Luc de Witte versterkt de verbinding tussen praktijk en wetenschap binnen CoE Health Innovation. Hij zet in op kwaliteitsonderzoek, samenwerking met het werkveld en een helder, herkenbaar verhaal voor het CoE.
Vanaf september 2025 bekleedt Luc de Witte de rol van leading lector bij Centre of Expertise Health Innovation (CoE HI). Afgelopen week stonden we stil bij de overdacht: Sanne de Vries nam afscheid van de functie en droeg het stokje over aan Luc. We kenden hem al als lector binnen CoE HI, maar nu hij het voortouw neemt, vroegen we hem naar zijn drijfveren en toekomstplannen.
Luc begon ruim drie jaar geleden op De Haagse Hogeschool als lector Technologie voor Gezondheidszorg. Hij heeft al een ruime carrière in de onderzoekswereld achter zich. Hij is lang hoogleraar geweest in Maastricht en in Sheffield (VK), en lector bij Zuyd Hogeschool, en hij behoort tot de top 2% meest geciteerde wetenschappers ter wereld, volgens de Stanford/Elsevier Top 2% scientists list. Hij is wel heel nuchter gebleven en woont in het gezellige Brabant met zijn vrouw Charlotte. Veel vrije uren besteedt hij achter de piano.
Elk vak moet zichzelf blijven bevragen
“Geneeskunde is vanzelfsprekend wetenschappelijk, maar waarom zouden fysiotherapie en verpleegkunde dat niet zijn?” aldus Luc. “Elk zichzelf respecterend beroep moet reflecteren: doen we nog steeds het goede en wat betekenen nieuwe ontwikkelingen voor ons vak?” Die overtuiging maakte hem ooit tot een van de eerste lectoren van Nederland. “Vanaf dag één vond ik het fascinerend om betrokken te zijn bij de groei van onderzoek binnen het hbo. Het is prachtig om te zien hoe de praktijk zich ontwikkelt door reflectie en onderzoek, gericht op de vragen in de praktijk.”
Essentiële verschil met de academische wereld
Voor Luc is het verschil tussen universitair en hbo-onderzoek duidelijk. “Als lector zit je veel dichter op de praktijk. Het gaat niet alleen om begrijpen, maar om oplossen en een bijdrage aan de praktijk leveren,” legt hij uit. “Wat ik heb meegenomen uit de academische wereld is het belang van kwaliteit en van publiceren van je resultaten. Onderzoek moet goed zijn, of je met het niet doen. Een ‘beetje wetenschappelijk’ bestaat niet, en alleen als je resultaten vindbaar zijn voor anderen dragen ze bij.”
Luc’s carrière draait om de verbinding tussen praktijk en wetenschap. In Limburg bouwde hij aan een sterke samenwerking tussen de hogeschool, universiteit en het werkveld; iets waarvoor hij later ook in Sheffield werd gevraagd. “Praktijkgericht onderzoek draait niet om de wetenschap,” benadrukt hij. “Het moet bijdragen aan echte maatschappelijke problemen.”
We zijn kennispartner van het werkveld
Luc ziet een duidelijke maatschappelijke taak voor hogescholen. “We leiden niet alleen studenten op, we zijn ook kennispartner van gemeenten, bedrijven en instellingen. Dat betekent dat we echt geïnteresseerd moeten zijn in wat er buiten speelt. Alleen dan kun je relevant zijn. Die interactie moet je wel zelf organiseren..”
Dit vraagt lef. Je koers geef je deels uit handen, want de praktijk vertelt waar ze behoefte aan heeft. “Je krijgt hier echter veel voor terug: betrokkenheid, kwaliteit en impact”, aldus Luc.
Bouwen aan een herkenbaar CoE
Luc brengt ruime ervaring mee: hij richtte in Limburg een van de eerste Centres of Expertise van Nederland op: het Expertisecentrum voor Innovatieve Zorg en Technologie. “Daar zag ik wat samenwerking met universiteiten en bedrijven oplevert. Door samen projectvoorstellen in te dienen bij ZonMw en Regieorgaan SIA, koop je commitment van buitenaf.” Deze ontwikkelrichting waarbij de buitenwereld meer naar binnen wordt gehaald wordt ook belangrijk voor het CoE HI. Dat moet zorgvuldig gebeuren en kost tijd, maar het is de richting waarin het CoE zich ontwikkelt.
De eerste stap is een glashelder verhaal
De eerste prioriteit als leading lector is voor Luc een glashelder verhaal creëren: waar staan we voor en waar willen we naartoe? Een goede basis staat hier al voor. Het is een kwestie van randvoorwaarden stellen en strategisch de zwakke plekken van onze organisatie identificeren en verbeteren. En zo werken aan duidelijke, gemeenschappelijke doelen, waar het CoE in samenwerking met de opleidingen en externe partners met enthousiasme mee aan de slag kan.