Hoe kun je als moderetailer je duurzame aanbod beter verkopen? Daarover dachten 60 designstudenten van De Haagse Hogeschool na binnen het onderzoeksproject Next Fashion Retail. Tijdens een designexpo op 19 mei presenteerden zij hun innovatieve ideeën om duurzaamheid beter bespreekbaar te maken, leuker én makkelijker te begrijpen.

Voor hun onderzoek bezochten de studenten negen mkb multi-brand modewinkels. Ze leefden zich in in hulpvragen als: hoe communiceer ik over duurzaamheid met de klant? Hoe trek ik met mijn etalage meer klanten voor mijn duurzame aanbod? En hoe help ik de klant bij het maken van een duurzame keuze? Dat onderzoek resulteerde in verfrissende ideeën voor paskamers, etalages en winkelrekken. Denk aan digitale spiegels met duurzame teksten en inspirerende customer journeys die beginnen bij de – uiteraard groene - deurmat.

Lekker inzichtelijk

Duurzaamheid is een ingewikkeld onderwerp, zowel voor retailers als voor consumenten. Daarom bedachten studenten manieren om op een laagdrempelige manier duurzaamheidsthema’s te integreren in de winkelomgeving. Bijvoorbeeld ‘hangers’ voor in het kledingrek met prikkelende vragen zoals: is polyester nu echt zo slecht?, voorzien van een QR-code naar meer informatie. Of een ‘tag’ waarmee klanten punten scoren voor kledingstukken met verschillende duurzaamheidsaspecten. Zo scoor je punten bij kledingstukken met herbruikbare materialen of weinig CO2-uitstoot. De meeste innovaties vormen meteen een mooie gespreksopener tussen winkelverkopers en klanten, zij vinden het onderwerp duurzaamheid immers allebei ingewikkeld.

Expo Next Fashion Retail

Testen op de winkelvloer

De aanwezige retailers en retail-experts waren blij met de student-ideeën: "Deze etalage zou ik serieus overwegen”, “Goed hoe klanten worden getriggerd", "Simpel, maar zo effectief”, “Dat dit niet eerder verzonnen is!" Aan het eind van de dag gingen zij geïnspireerd naar huis om na te denken over de implementatie. In het najaar van 2022 wordt een selectie van de innovaties in living labs getest op de winkelvloer en in 2023 worden concrete tools gepresenteerd om de transitie richting duurzaamheid in de praktijk vorm te geven.

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen en volg ons op LinkedIn.