Hoe kunnen bedrijven efficiënt datagedreven werken en zich met behulp van data toekomstbestendig maken? Dat is het centrale vraagstuk van het lectoraat Data Driven Marketing. De nieuwe lector, Cor Beyers, brengt zijn brede expertise op het gebied van praktijkgericht onderzoek, projectmanagement en financiering mee om een waardevolle bijdrage te leveren aan het lectoraat. Zijn doel? Bedrijven helpen data optimaal te benutten en zo een duurzame samenleving te ondersteunen. 

Cor begon zijn loopbaan als chemicus. Binnen de chemische industrie bouwde hij een indrukwekkende carrière op voordat hij de overstap maakte naar het hoger onderwijs. Bij De Haagse Hogeschool vervulde hij diverse functies, zoals programmamanager, docent en recent projectleider van de master Data Driven Business. 

Elkaar versterken

Cor combineert zijn nieuwe rol als lector Data Driven Marketing bij het Centre of Expertise Digital Operations and Finance en de faculteit Business, Finance & Marketing met zijn functie als lector Nieuw Ondernemerschap bij Avans.De thema’s van deze lectoraten versterken elkaar. “Nieuw ondernemerschap wordt gedreven door innovatie”, legt Cor uit. “Het verlengstuk daarvan is wat we doen bij De Haagse. We zetten in op middelen om te veranderen. Naast producten en businessmodellen draait het ook om moderne technieken, zoals data-ontwikkeling.” 

Brug tussen onderzoek en praktijk

Het lectoraat Data Driven Marketing richt zich op twee primaire onderzoeksgebieden: de maatschappelijke gevolgen en digitale competenties binnen marketing. Cor: “We onderzoeken hoe we maatschappelijk verantwoorde marketing datagestuurd kunnen bevorderen, waardoor bedrijven hun productieprocessen efficiënter en duurzamer kunnen inrichten. Voorbeelden daarvan zijn: het verlengen van de levenscyclus van producten en het bevorderen van hergebruik van materialen. We onderzoeken ook hoe organisaties gegevens kunnen gebruiken om besluitvorming te verbeteren en veerkracht op lange termijn te garanderen in een snel veranderende wereld. Door gebruik te maken van voorspellende data-analyse kunnen bedrijven hun activiteiten toekomstbestendig maken en bedrijfsdoelen afstemmen op duurzame en verantwoorde resultaten.”

Impact creëren 

Het bevorderen van samenwerking, het verbinden van onderzoekers en het leiden van een multidisciplinair onderzoeksteam ziet Cor als zijn kerntaken. “We zoeken actief naar samenwerkingsverbanden met andere lectoraten, zowel binnen als buiten De Haagse Hogeschool. Onze onderzoeksthema’s overstijgen regionale grenzen. Door samen te werken vergroten we niet alleen de kansen op financiering, maar ook de impact van ons onderzoek. In mijn rol zet ik me in voor een nauwe samenwerking met kleine en middelgrote ondernemingen, zodat ons onderzoek direct bijdraagt aan innovatieve oplossingen en duurzame groei binnen het mkb.”

Kennis die landt in het onderwijs

Lectoraten zijn er niet alleen voor het werkveld, maar ook voor vernieuwing van het onderwijs. “Door onderzoek ontwikkelen we nieuwe methodieken en zorgen we ervoor dat de opgedane kennis daadwerkelijk in ons onderwijs terechtkomt. Ook bieden we masterstudenten interessante onderzoeksprojecten, waaraan ze een waardevolle bijdrage kunnen leveren.” 

Toekomstbestendig maken

Cor is positief over de toekomst van Data Driven Marketing: “Data is het nieuwe goud en we helpen bedrijven de onbenutte waarde ervan te ontdekken. Door hun digitale capaciteiten te versterken, ontdekken ze het potentieel van data. Dat leidt tot betere besluitvorming, meer veerkracht en een toekomstbestendig bedrijf dat is afgestemd op duurzame principes.”

Over het Centre of Expertise Digital Operations

Het lectoraat Data Driven Marketing is onderdeel van het Centre of Expertise Digital Operations & Finance. Wij doen praktijkgericht onderzoek en werken met digitale technologie aan een economie die deugt. Dat is voor ons een economie met een kleine ecologische voetafdruk. Een economie die zorgt voor een toekomst die inclusief, duurzaam en veerkrachtig is.