Nieuwe leergang Informatieprofessional
7 mei 2025
‘Bibliotheken maken de wereld een klein beetje beter’

Bibliotheken zijn al lang niet meer alleen plekken waar je boeken leent. Door digitalisering hebben zij steeds meer maatschappelijke functies gekregen, zoals digitaal burgerschap en leesbevordering. Om medewerkers goed bij te scholen, startte De Haagse Hogeschool afgelopen september met de post-hbo-leergang Informatieprofessional.
“Bibliotheken maken de wereld een klein beetje beter. Als je goed kunt lezen, kom je verder in de maatschappij. Ontmoeting en debat maken het leven rijker. Deze opleiding helpt mij betere keuzes te maken voor onze bibliotheek. Het geeft verdieping in mijn werk en biedt praktische kennis waar ik direct iets aan heb,” vertelt Kevin de Kok, adjunct-directeur bij Bibliotheek Delft en deelnemer aan de leergang.
Belangrijker dan ooit
Door digitalisering dreigt een tweedeling in de samenleving: mensen die goed met digitale middelen om kunnen gaan en zij die dat moeilijk vinden, bijvoorbeeld door leeftijd, beperking of financiële situatie. Dit maakt de maatschappelijke rol van openbare bibliotheken belangrijker dan ooit. Bibliotheken zorgen ervoor dat iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving en zich goed kan informeren. Dat is essentieel voor een goed functionerende democratie waarin burgers actief en goed geïnformeerd zijn. De bibliotheek is daarmee een belangrijke pijler voor actief burgerschap. Merel Kuitert, bibliothecaris Jeugd & Jongeren bij Bibliotheek Maashorst volgde ook de leergang en beaamt dit belang: “Leesvaardigheid is ontzettend belangrijk. Je hebt het nodig in alle aspecten van het leven. Denk bijvoorbeeld aan sollicitatiegesprekken of het lezen van overheidsinformatie.”
Kennis en verdieping
Sinds het verdwijnen van de reguliere hbo-bibliotheekopleiding in 2015 hebben openbare bibliotheken medewerkers aangenomen met diverse achtergronden, zoals onderwijs, communicatie of bedrijfsleven. Hoewel zij creativiteit en nieuwe inzichten meebrengen, missen ze vaak specifieke bibliotheekkennis en verdieping. Daarom signaleerde de branchevereniging (VOB) een sterke behoefte aan een gerichte opleiding op tactisch niveau. De Haagse Hogeschool speelde hier direct op in. Deelnemers leren hoe zij brede maatschappelijke taakstellingen vanuit de overheid kunnen vertalen naar concrete producten en diensten voor hun lokale bibliotheek.
Opbouw van de opleiding
De opleiding bestaat uit vijf duidelijke leerlijnen: Bibliotheekkennis, Klanten en producten, Netwerken en samenwerking, Onderzoek, en Projectmanagement. Binnen de leerlijn Bibliotheekkennis leren deelnemers over de betekenis van informatie in de maatschappij en de functie van bibliotheken. Bij Klanten en producten krijgen ze inzicht in hun lokale doelgroep via onderzoek met actuele data. De leerlijn Netwerken en samenwerking bereidt hen voor op effectieve samenwerking met externe partijen, zoals scholen en gemeenten. Kevin de Kok: “We hebben lokale praktijkbezoeken gedaan, wat mij veel inzicht en handvatten heeft gegeven om ons collectiebeleid te actualiseren. Zo zorgen we voor een actuele collectie die mensen stimuleert om te lezen en actief deel te nemen aan de maatschappij.”
Onderzoek als cruciale vaardigheid
Onderzoek loopt als een rode draad door de opleiding. Deelnemers voeren bijvoorbeeld historisch onderzoek uit naar hun eigen bibliotheek en toetsen het huidige beleid aan wettelijke verplichtingen. Peter Becker, programmamanager bij De Haagse Hogeschool: “Onderzoekvaardigheden zijn essentieel om goede keuzes te maken. Je voorkomt dat je activiteiten organiseert die elders al plaatsvinden. Benchmarkonderzoek helpt deelnemers om te leren van andere bibliotheken met vergelijkbare doelgroepen.” Ook Merel Kuitert ervaart deze aanpak als zeer nuttig: “Een opdracht was om in kaart te brengen in welke wijken jongeren moeite hebben met lezen. Zo weten we precies waar we onze activiteiten moeten organiseren.”
Praktijkgericht eindproduct
Aan het einde van het traject werken deelnemers aan een concreet eindproduct: een volledig uitgewerkt plan van aanpak voor een nieuw product of dienst. Daarbij doen ze ook onderzoek naar mogelijke subsidies, geschikte samenwerkingspartners en risico’s.
Dankzij de praktische en maatschappelijke insteek blijkt de opleiding populair. De volgende editie zal in Utrecht plaatsvinden, zodat medewerkers uit het hele land kunnen deelnemen. Peter: “Zo kunnen we optimaal aansluiten bij de scholingsbehoeften door het hele land heen.”
Meer informatie
Wil je meer informatie over de nieuwe leergang Informatieprofessional, bekijk dan onze website.