Regeneratieve pedagogiek draait om onderwijs dat niet alleen kennis over duurzaamheid overdraagt, maar ook bijdraagt aan een mindset en vaardigheden waarmee studenten actief kunnen werken aan een gezondere, rechtvaardigere wereld. Hoe verbinden docenten en studenten zich met duurzaamheid op een manier die verder gaat dan theoretische kennis? Welke vaardigheden en inzichten zijn nodig om écht impact te maken?

Samen met onderzoekers Aniek Draaisma en Wâtte Zijlstra verkent deze podcastserie het begrip regeneratieve pedagogiek. Elke aflevering volgt op een leeratelier waarin docenten en onderzoekers samen ontdekken hoe deze benadering binnen verschillende opleidingen vorm kan krijgen.

Wat kun je verwachten?

In totaal verschijnen er acht afleveringen, elk gekoppeld aan een leeratelier. Hiermee bouwen de onderzoekers aan een bibliotheek van werkvormen om duurzaamheid in de klas te integreren vanuit een regeneratief perspectief. Uiteindelijk mondt dit uit in een leergang over regeneratieve pedagogiek, die medio 2026 wordt gelanceerd.

Wil je betrokken zijn bij het onderzoek? 

Luister dan naar de podcasts en bezoek de leerateliers. Het volgende leeratelier vindt plaats op 18 september 2025, met Rolien Blanken en Veronika Brantova (Centre of Expertise Mission Zero) en zal gaan over Regenerative Leadership. Neem contact op met Wâtte Zijlstra voor meer info. 

Volg de serie

Blijf op de hoogte van de nieuwste inzichten over regeneratieve pedagogiek via onze podcastserie:

Regeneratieve Pedagogiek | Podcast on Spotify

Afleveringen die al online staan:

Aflevering 1: Innerlijke Duurzaamheid en Transdisciplinariteit

Aflevering 2: Inzet van Flexpertise om duurzame transities te versnellen

Aflevering 3: Nature Inclusive Learning

Afleveringen 4 & 5 volgen nog in 2025. 

Contact

Wâtte Zijlstra, senior onderzoeker bij Centre of Expertise Global and Inclusive Learning via [email protected]

Aniek Draaisma, onderzoeker bij Centre of Expertise Mission Zero via [email protected].