Het Rotterdamse bedrijf Somnox ontwikkelt samen met het Haagse Annovating een innovatieve robot die slapeloosheid bestrijdt. Samen met De Haagse Hogeschool, Schuldenlab070 en met financiële steun van de gemeente Den Haag en de Europese Unie werken de bedrijven aan een verbeterde slaaprobot waarmee slaapproblemen bestreden kunnen worden. Het doel van het project is om de slaaprobot te voorzien van kunstmatige intelligentie om te leren van eerdere resultaten en daarmee elke dag de slaapproblemen beter te kunnen bestrijden.

Subsidie

Somnox en Annovating ontvangen een half miljoen euro van de gemeente Den Haag en de Europese Unie voor de doorontwikkeling van de Somnox 2 Adem & Slaaprobot. In het project wordt onder andere onderzocht of de inzet van de robot een bijdrage kan leveren in de aanpak van sociale problemen door stress te reduceren en zorg te dragen voor een goede nachtrust. ​ ​

​De gemeente Den Haag is enthousiast over het winnen van de subsidie door Somnox en Annovating en reageert via een persvoorlichter als volgt:

“Den Haag heeft via het Europese programma Kansen voor West de mogelijkheid om concrete initiatieven te ondersteunen van bedrijven die werken aan bijzondere innovaties. Deze subsidieregeling is voor Den Haag een mooie kans om, naast het stimuleren van innovatie en werkgelegenheid, de kwaliteit van leven te vergroten. We zijn daarom erg benieuwd naar de doorontwikkeling van deze innovatieve robot en het effect op slaapproblemen. Een goede nachtrust is belangrijk voor een goede fysieke en mentale gezondheid. Dit kan een belangrijke schakel zijn in de aanpak van bijvoorbeeld schuldenproblematiek“.

Groepsfoto somnox

Over de bedrijven

Somnox is een scale-up die gericht is op het verbeteren van de slaapkwaliteit met behulp van een slaaprobot. Somnox is een doorontwikkeling van een bedrijf dat is gestart aan de TU Delft.

Annovating onwikkelt medische ICT toepassingen met kunstmatige intelligentie en exploiteert een dataplatform voor fitnesstracker-data voor wetenschappelijk onderzoek en voor de ontwikkeling van gezondheidstoepassingen zoals de Somnox slaaprobot.

De verwachting is dat dit project ook nieuwe banen zal opleveren voor ontwerpers, ingenieurs, wiskundigen en programmeurs in Den Haag en omgeving.

Geïnteresseerd in meer informatie of inhoudelijke achtergrond? Neem contact op met: