Op 12 juni verdedigde Bas van den Berg succesvol zijn proefschrift aan Wageningen University & Research. De titel van zijn proefschrift luidt 'Ontwerpprincipes voor Regeneratief Hoger Onderwijs in Tijden van Duurzaamheidstransities'.

"Ik ben enorm dankbaar voor alle liefde die ik op die dag heb mogen ontvangen. Het was spannend, maar het moment was bijzonder en de uitkomst is geweldig. Ik geloof echt dat onderzoek alleen mogelijk is met de steun van een gemeenschap, en die steun is ook te zien op de foto's!", aldus Bas.

De mensheid leeft in een tijd van grote maatschappelijke veranderingen. We herontwerpen, herontdekken en herconceptualiseren hoe we in harmonie kunnen leven met de rest van de (meer-dan-menselijke) wereld. Onderwijsinstellingen, zoals hogescholen, hebben de verantwoordelijkheid om opnieuw te bedenken wat onderwijs kan betekenen en hoe het vorm kan krijgen, gezien de dringende behoefte aan duurzamere toekomstperspectieven dan wat we momenteel hebben.

Duurzaamheid is niet langer voldoende wanneer we voortdurend en systematisch de planetaire grenzen overschrijden. We hebben vernieuwende benaderingen nodig die actief streven naar het herstellen van het evenwicht tussen menselijke invloed en de planeet Aarde.

Het is nog niet volledig begrepen hoe we dit soort onderwijs kunnen ontwerpen en toepassen, vooral binnen een Nederlandse context. Dit proefschrift heeft tot doel deze kennis te verbeteren en laat zien dat er al regeneratieve toekomstperspectieven voor hoger onderwijs opkomen.

"Ik weet nog niet wat het volgende hoofdstuk zal brengen, maar ik neem wel even een korte pauze om op te laden. Er is nog veel werk te doen, nog veel te ontdekken, en ik kijk ernaar uit om de uitdagingen aan te gaan samen met de gemeenschappen waar ik van houd, waaronder het 
Kenniscentrum Mission ZeroC4RES en het Expertisenetwerk Systemisch Co-design. Dit werk zou ook niet mogelijk zijn geweest zonder de steun van De Haagse Hogeschool / The Hague University of Applied Sciences en de vele geweldige leiders die mij hebben vergezeld op deze reis."