We kijken terug op een geslaagd symposium “Water-stof tot nadenken” op 24 november 2022. Een middag met bevlogen sprekers en interessante presentaties die met regelmaat vragen uit het publiek opriepen.

Een van de sprekers Marcel Belt, wethouder Duurzaamheid Leidschendam-Voorburg, belichtte hoe lastig het is om landelijk beleid te implementeren in de gemeente. Sanne Castro van Joulz vertelde over de oplossing die Joulz biedt voor het elektriciteitsnet dat overvol zit. Arnoud Higler van Shell belichtte de stappen die Shell zet met grootschalige distributie van waterstof. David Molenaar van Siemens nam ons mee in de enorme opschaling voor windenergie op de Noordzee de komende tijd. En Arnoud van der Zee van The Green Village vertelde, tot slot, over energy hubs die een spil gaan vormen in de energiehuishouding en de bijdrage hieraan door TGV.

De discussie met Sander Mertens, lector Energy in Transition van De Haagse Hogeschool, over systeemdenken en de rol van waterstof in het onderwerp van de sprekers, leverde ook de nodige interactie met de zaal op.

Aan het eind van het symposium kwamen de vragen van de peiling met Poll Everywhere terug en ging het panel in discussie over de vragen en met de zaal.

De organisatoren KIVI en het lectoraat Energy in Transition (KIVI leerstoel) van De Haagse Hogeschool vervolgen graag de ingeslagen weg. Er wordt nagedacht over het organiseren van een serie opvolgers van dit symposium, bijvoorbeeld over de 2 andere dragers: warmte en elektriciteit in de vorm van gelijkspanning.

De bijdragen van de sprekers tijdens dit symposium worden meegenomen als onderdeel van het onderwijsaanbod aan De Haagse Hogeschool.

De organisatoren van het symposium Waterstof tot nadenken.

KIVI & lectoraat Energy in Transition (KIVI leerstoel) van De Haagse Hogeschool.