Op 16 juni 2022 presenteert Monique Berger, samen met haar kenniskringleden, de onderzoeksthema’s en ambities van het lectoraat Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport. Het belooft een mooie middag te worden, waarbij er ook een levendige paneldiscussie wordt gevoerd met interessante gasten uit het veld van revalidatie, bewegen en sport. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Gertjan van der Linden (voormalig paralympisch sporter & bondscoach voor het Nationaal Rolstoelbasketbalteam) en Sjoerd Dreteler (psycholoog en politicoloog).

Het programma & aanmelden

Voorafgaand aan de intreerede zijn gasten van harte welkom om een kop koffie te drinken en op de markt rond te struinen die speciaal voor dit event is opgezet. Op de markt zijn stands te vinden van alle onderzoekers binnen het lectoraat Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport, waarbij zij persoonlijk toelichting geven op hun lopende projecten binnen het lectoraat.

• 15.00 uur -  Inloop met koffie & bezoek aan de markt
  • 15.45 uur – Opening door dagvoorzitter Paul Kuijer
  • 15.50 uur – Elisabeth Minneman (College van Bestuur)
  • 15.55 uur - Willem Wiegersma (Raad van Bestuur Basalt)
  • 16.00 uur - Son Burgers - Geerinckx (faculteitsdirecteur GVS)
  • 16.05 uur - Sjoerd Dreteler (ervaringsdeskundige/psycholoog)
  • 16.10 uur -  Intreerede Monique Berger
  • 16.45 uur - Paneldiscussie door dagvoorzitter met Gertjan van der Linden (voormalig paralympisch sporter & bondscoach Nationaal Rolstoelbasketbalteam) , Sjoerd Dreteler (psycholoog en politicoloog), Martijn Schaaper (directeur InMarket en Rollz) en student Sportkunde en minor Niemand Buitenspel Doris van der Burg
  • 17.05  - 18.30 uur – Afsluiting met borrel & bezoek aan de markt

Ambitie van het lectoraat

Ondanks dat er nog veel te winnen valt op het gebied van inclusief bewegen, ziet Monique ook positieve ontwikkelingen in de maatschappij: "Er is meer aandacht voor de parasport. Daarnaast zijn boegbeelden zoals Bibian Mentel, Esther Vergeer en Jetze Plat inspirators voor kinderen en volwassen om in beweging te komen. Maar ook de middelen worden steeds beter, door technologische ontwikkelingen zoals een 3D-printer, kunnen we sneller iets op maat maken." Dat is hard nodig, want nu sport maar 25 procent van de mensen met een beperking één keer per week, tegenover 60 procent van mensen zonder beperking. "De ambitie van het lectoraat is dan ook om dat verschil een stuk kleiner te maken. En het allermooist zou natuurlijk zijn dat het woord inclusief niet meer nodig is in de naam van dit lectoraat."

Over Monique Berger

Monique Berger is sinds januari 2021 lector Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport, onderdeel van het kenniscentrum Health Innovation van De Haagse. Tijdens haar intreerede op 16 juni 2022 presenteert zij, samen met haar kenniskringleden, de onderzoeksthema’s en ambities van het lectoraat. Lichamelijke beperkingen of pijn tijdens het sporten kunnen het plezier in bewegen in de weg staan. Ook is het aanbod en/of de hulpmiddelen die nodig zijn om te kunnen bewegen of sporten niet altijd afgestemd op de wensen en mogelijkheden.

Het lectoraat Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport zet zich in om mensen met een beperking net zo veel kansen te geven te bewegen en te sporten als mensen zonder beperkingen. Het lectoraat is een samenwerking van Basalt en De Haagse op het gebied van innovatie, kennisontwikkeling en onderzoek.