Behalve de dvd’s in de collectie biedt de bibliotheek toegang tot beeldmateriaal via databanken zoals:

• Britannica Image Quest bevat meer dan 2,5 miljoen rechtenvrije afbeeldingen in hoge kwaliteit. Door de diversiteit is deze databank geschikt voor het zoeken naar afbeeldingen ter illustratie bij en ondersteuning van divers onderwijs- en studiemateriaal.
  • Beeld en Geluid op school bevat tienduizenden uren streaming video- en audiomateriaal voor het hoger onderwijs in Nederland, geselecteerd uit de archieven van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Bekijk voor gebruik eerst eens de instructievideo op de homepage van Beeld en Geluid op School. Korte handleiding geschreven over het gebruik van materiaal van ‘Beeld en Geluid op School’ in Blackboard
  • VideoArts bevat 130 korte Engelstalige video's (Nederlands ondertiteld) op het gebied van management, leiderschap, klantenservice en de werkomgeving.
  • Academic Search Ultimate biedt toegang tot meer dan 60.000 video's van Associated Press. De videocollectie omvat een breed scala aan onderwerpen en bevat maandelijks bijgewerkt materiaal van 1930 tot heden.
  • Openverse (voorheen: CC Search) is een zoekinstrument van Creative Commons voor openbaar gelicentieerde en publiek domein werken. Meer dan 300 miljoen afbeeldingen worden doorzocht. CC controleert niet of de beelden correct zijn gelicentieerd of dat de informatie juist of volledig is, dus controleer de licentiestatus en de attribuut-informatie voordat u de inhoud opnieuw gebruikt.
  • O’Reilly is een digitale bibliotheek met ongeveer 39.000 e-books en + 6.000 video tutorials van toonaangevende uitgevers op het gebied van technologie, digitale media, techniek en business. Naast e-books en video tutorials zijn ‘learning paths’ ook een onderdeel van het digitaal aanbod. De e-books kun je online lezen, niet downloaden. De licentie is voor onbeperkt gebruik. Zie ook de halfjaarlijkse lijst van verwijderde titels.

Veel afbeeldingen en video's met een open licentie zijn ook op internet te vinden:

Bij het gebruik van beeldmateriaal is het belangrijk stil te staan bij auteursrecht.

Als docent mag je ongelimiteerd beeldmateriaal vertonen in de klas, hiervoor geldt de vertoningsbeperking. Het plaatsen van hetzelfde onderwijsmateriaal op Blackboard is echter niet ongelimiteerd. Naar videomateriaal kun je het beste linken of de video embedden. Hou je bij afbeeldingen aan de Easy Access Regeling (kijk bij Gebruik ten behoeve van het geven van onderwijs) of maak gebruik van afbeeldingen waarvoor je toestemming hebt.

Als student moet je je bij het gebruik van beeldmateriaal altijd houden aan de voorwaarden van citeren (kijk bij Plagiaat).

Zowel als student en als docent citeer je altijd de bron. Britannica Image Quest en Academic Search Premier hebben hiervoor handige citeeropties.