“Het is zo ontzettend leuk. Je trekt niet aan hen, zij trekken aan jou.” Zo begint Ivo Weiler het gesprek als hij mag vertellen over zijn ervaringen als docent bij de Associate degree Technische Bedrijfskunde. “Het zou me niet verbazen als deze opleidingsvorm een oplossing is voor de krapte op de arbeidsmarkt. Je werkt als student niet alleen voor de studiepunten maar ook aan een verbetering op je werkplek. En je collega’s zien dat je dingen doet die ertoe doen.”

Hoe werkt dat precies?

Elk semester dragen onze studenten – mensen tussen de 20 en 50 met een mbo-techniekachtergrond – zelf een onderwerp voor het project aan. Dat is individueel, iets wat op het werk speelt en waar de student onder werktijd mee bezig is. Door onderzoek, metingen of observaties te doen bijvoorbeeld. Ivo: “Zelf met een onderwerp komen en weten dat er ook op werk iets verwacht wordt, zorgt voor een andere druk dan wanneer een docent zegt dat het belangrijk is.” 

Bij een semester hoort een thema – procesverbetering, innovatie en duurzaamheid –, vandaar dat een nieuw semester ook de start van een nieuw project is. Een student pakt gedurende de opleiding dus meerdere problemen op de werkplek aan. Ivo: “Het duurt elke keer even voordat een project op gang komt, maar dan zie ik dat het gaat draaien en dat het leuk wordt. Een student van licht cynisch naar enthousiast zien gaan, dat is mooi om te zien.”

Aan welke projecten werken studenten zoal?

“In het semester procesverbetering werkte iemand aan een herinrichting van een magazijn voor brandweerauto-onderdelen, op basis van hoe vaak iets gevraagd werd. Bij innovatie had iemand met een aannemersbedrijf een alternatief voor een bus bedacht: een elektrische fiets met aanhangwagen. Geen last van emissieregelgeving en parkeerkosten meer. Bij verduurzaming zoekt iemand uit of ze met het bedrijvenpark de netcongestie kunnen verminderen door energie duurzaam op te wekken en op te slaan.” 

Wat is jouw rol?

“Binnen het docententeam hebben we de aandachtsgebieden verdeeld. Ik geef les in projectmanagement en procesmanagement. Daarnaast ben ik projectcoach, net als mijn collega’s. Bij projectmanagement reik ik de studenten een kader aan om hun project onder controle te houden. Een gestructureerde aanpak. Wie zijn je stakeholders, wat zijn deadlines?” Bij procesmanagement begeleid ik hen bij het beschrijven van het primaire proces in jouw organisatie. Ze denken na over thema’s als creëren (geld of iets anders) en de relatie met de klant. Ik vind het belangrijk dat studenten elkaar ook coachen. Tijdens de les probeer ik dan ook iedereen met iedereen te laten praten met elke keer een andere werkvorm. Laatst hadden we een gereedschapsloterij.” 

Wat doet een projectcoach?

“Wij beantwoorden vragen en zorgen ervoor dat studenten de koppeling tussen project en leeruitkomsten blijft zien. Aan het einde van het project hebben onze studenten een criteriumgericht interview, een CGI. Ze presenteren in 10 minuten wat ze hebben gedaan, waarna een gesprek van 20 minuten over de leeruitkomsten volgt. Als het goed is, hebben ze aan het eind van elk semester ook een tevreden werkgever natuurlijk. En die kans is groot. Wat ze doen, is ontzettend relevant.”

Lees meer over de associate degree Technische Bedrijfskunde