Become Glocal: Onderwijs ontmoet bedrijfsleven
17 juli 2025
Hoe kan wereldwijde samenwerking tussen universiteiten en het bedrijfsleven de inzetbaarheid van studenten vergroten? Het project Become GLOCAL sloeg bruggen tussen regio’s om hybride, op vaardigheden gebaseerde...
Hoe kunnen universiteiten en bedrijven op verschillende continenten de inzetbaarheid van studenten verbeteren? De conferentie Become GLOCAL: Employability and Global Interaction bracht docenten, studenten en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven samen om gezamenlijk hybride onderwijs te ontwikkelen dat gericht is op vaardigheden.
Eerder deze maand kwamen docenten, studenten, beleidsmakers en vertegenwoordigers van lokale bedrijven en overheden bijeen tijdens de internationale conferentie Employability and Global Interaction. Dit was een belangrijke mijlpaal binnen het project Become GLOCAL, waarbij het lectoraat Global Learning actief heeft bijgedragen. De conferentie vond plaats aan de Universidad Católica de Manizales (Colombia), met gelijktijdige activiteiten in Nederland (bij De Haagse Hogeschool), Chili en Spanje.
De conferentie bood een platform om ideeën en inzichten uit te wisselen over hoe universiteiten en bedrijven in Latijns-Amerika en Europa via samenwerking de inzetbaarheid van studenten kunnen bevorderen. Tijdens het evenement werden de resultaten gedeeld van een intensief proces van internationale co-creatie en capaciteitsopbouw.
Een brug tussen onderwijs, bedrijfsleven en continenten
Become GLOCAL ging van start in januari 2024 en wordt medegefinancierd door de Europese Commissie. Het is een tweejarig project, gecoördineerd door de Universidad Católica de Manizales (Colombia), dat tot doel heeft om de internationaliseringsstrategieën van regionale universiteiten in Latijns-Amerika en Europa te moderniseren door deze sterker te verbinden met het lokale bedrijfsleven.
Het consortium begon met het identificeren van tien essentiële inzetbaarheidsvaardigheden, op basis van parallelle dialogen met stakeholders uit het bedrijfsleven in Colombia, Chili, Spanje en Nederland. Tegelijkertijd ontwikkelden docenten binnen het consortium gezamenlijk een gedeelde onderwijskundige basis via een COIL-gebaseerd (Collaborative Online International Learning) docententrainingsprogramma.
Viviana Cubillo, docent aan De Haagse Hogeschool, blikt terug op dit proces:
"De docententraining hielp ons de algemene dynamiek en doelstellingen van het project te begrijpen, en gaf ons een solide basis voor samenwerking. De sessies zorgden ervoor dat we onze ideeën op elkaar konden afstemmen, vertrouwen konden opbouwen, en echt inzicht kregen in de pedagogische doelen waar we naartoe werkten."
Op basis van deze voorbereiding ontwierpen internationale docententeams drie pilotcursussen rond inzetbaarheid, in nauwe samenwerking met bedrijven en publieke partners. Elke cursus combineerde online leren, mentoring en praktijkgerichte opdrachten, en werd zowel lokaal als internationaal aangeboden.
Gedurende het voorjaar van 2025 namen meer dan 80 studenten deel aan deze hybride pilotcursussen en deden zij intensieve praktijkervaring op bij bedrijven in Manizales, Concepción, Valencia en Den Haag. Deze praktijkervaringen boden studenten de kans om vaardigheden, ervaring én netwerken op te bouwen — lokaal én over de grens.
Duurzame innovatie en langdurige impact
In juli 2025 kwamen docenten en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven bijeen bij De Haagse Hogeschool voor een co-creatie bootcamp. Interdisciplinaire teams werkten hier verder aan hybride onderwijsvormen die aansluiten bij regionale behoeften. De focus lag op het afstemmen van onderwijs op de werkelijke uitdagingen in de arbeidsmarkt.
Een van de pilotcursussen werd gezamenlijk ontwikkeld door THUAS-docenten Viviana Cubillo en Celso Meiller, samen met collega’s uit Chili en Colombia, in samenwerking met Johnson & Johnson en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Deze cursus bood studenten een geïntegreerd leertraject met online workshops, mentoring vanuit bedrijven, live masterclasses en netwerksessies op locatie.
Celso Meiller merkt op:
"Wat deze ervaring uniek maakte, was dat we bedrijven vanaf dag één bij het proces betrokken hebben. Het was niet eenvoudig, maar het afstemmen van bedrijfsdoelstellingen met onderwijsdoelen was cruciaal voor ons succes."
Kennis opschalen en ecosystemen bouwen
Om de duurzaamheid van het project te waarborgen, ontwikkelde het consortium een gratis MOOC voor docenten, beschikbaar via www.becomeglocal.com. Deze open cursus deelt de onderwijskundige en samenwerkingsinzichten van het project, zodat ook anderen ervan kunnen profiteren.
Projectcoördinator Matias Marín (Universidad Católica de Manizales) en werkpakketleider Marloes Ambagts (THUAS) benadrukken dat het succes van het project vooral te danken is aan een opzettelijk, inclusief co-creatieproces.
"We hebben bewust tijd genomen om vertrouwen op te bouwen, sterke verbindingen te leggen en gedeeld leiderschap te stimuleren," aldus Marín.
Ambagts vult aan: "Vooral in een complexe Noord-Zuid-samenwerking als deze is het essentieel om ruimte te creëren voor echte dialoog en gezamenlijk experimenteren over grenzen heen."
Transformatieve ervaringen, ook buiten het klaslokaal
Hoewel het project primair gericht was op het vergroten van de inzetbaarheid van studenten, had de gezamenlijke en op dialoog gerichte aanpak ook een transformerend effect op de betrokken docenten en partners.
Sergio Arias, docent aan de Universidad de Manizales, vertelt:
"Ik dacht dat ik een programma voor studenten aan het ontwerpen was, maar ik had niet verwacht dat ik er zelf zo door veranderd zou worden."
Ook voor student Carolina (Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chili) was het een bijzondere ervaring:
"Dit programma was als een brug – een brug tussen mensen van universiteiten, bedrijven en overheden, waar kennis en kansen in beide richtingen overheen stroomden."
Student Kasper (THUAS) zegt:
"Ik begon aan dit programma met het doel om een stageplek te vinden – maar ik kreeg er zoveel meer voor terug. Ik ontmoette mensen van de andere kant van de wereld, die ik nu met trots mijn vrienden noem. Ondanks onze verschillende culturen hebben we dezelfde dromen en doelen. En ik heb waarschijnlijk ook een stage gevonden."
Meer weten?
Voor meer informatie over het Become GLOCAL-project, bezoek de website: www.becomeglocal.com of neem contact op met Marloes Ambagts – van Rooijen (lectoraat Global Learning) via [email protected].