Introductie

Het lectoraat beoogt bij te dragen aan de ontwikkeling van internationale competenties van studenten van De Haagse Hogeschool. Omdat deze vaardigheden essentieel zijn voor alle studenten, richt het lectoraat zich vooral op internationalisation at home in de opleidingen.

Het onderzoek in de kenniskring Global Learning houdt zich bezig met de rol van docenten die internationale leeromgevingen creëren in Nederlandstalige of Engelstalige opleidingen.

Over het lectoraat

Het lectoraat Global Learning is op 1 januari 2018 van start gegaan. Het draagt eraan bij dat alle studenten internationale en interculturele competenties verwerven die zij als professional en als burger nodig hebben. Het lectoraat sluit aan bij de ambitie en het beleid van De Haagse Hogeschool om internationale en interculturele dimensies te integreren in alle opleidingen. De Haagse Hogeschool beperkt internationalisering daarom niet tot de minderheid van de studenten die naar het buitenland gaan of een Engelstalige opleiding volgen. Via internationalisation at home worden alle studenten bereikt.

De onderzoekers van het lectoraat onderzoeken in eerste instantie internationalisering in de onderwijspraktijk van De Haagse Hogeschool. Ze richten zich daarbij vooral op de vaardigheden van docenten voor het ontwerpen en uitvoeren van geïnternationaliseerd onderwijs. Het merendeel van het onderzoek is daarom kwalitatief en heeft meestal de vorm van action research.

Global Learning heeft drie onderzoeksthema’s

1.  De vaardigheden van docenten om geïnternationaliseerde curricula vorm te geven.
2.  Het internationaliseren van curricula door middel van internationalisation at home, zowel via onderwijskundige als via organisatorische processen.
3. De doorlopende leerlijn internationalisering van mbo naar hbo en van havo/vwo naar hbo.

Vormen van samenwerking

Het onderzoek omvat alle instrumenten die kunnen worden ingezet voor een geïnternationaliseerd curriculum. Daartoe behoren vormen van internationale samenwerking on line, in het bijzonder Collaborative Online International Learning (COIL).

Binnen De Haagse Hogeschool vormt het lectoraat Global Learning een onderdeel van het Kenniscentrum Global and Inclusive Learning en werkt inhoudelijk nauw samen met de andere lectoraten binnen dit Centrum. Het lectoraat is ook betrokken bij de Leergemeenschap Internationalisering, een platform waar medewerkers van De Haagse nieuwe inzichten ontwikkelen op het gebied van internationalisering en waar onderzoek en praktijk elkaar aanvullen.

Het College van Bestuur van De Haagse Hogeschool heeft het lectoraat Global Learning de aanvullende taak gegeven om onderzoeksgebaseerde input te leveren voor het ontwerp van de trainingen op het gebied van internationalisering die The Hague Centre for Teaching and Learning (HCTL) aanbiedt.

Internationaal werkt het lectoraat samen met andere onderzoekscentra op het gebied van internationalisering van het hoger onderwijs. De belangrijkste daarvan is het Centre for Global Learning van Coventry University. Deze samenwerking resulteert in gezamenlijk en vergelijkend onderzoek, projecten, co-authored publicaties en gezamenlijke begeleiding van PhD-onderzoek.

Jos Beelen

Over de lector

dr. Jos Beelen

Jos Beelen behaalde een bachelor’s in oude geschiedenis en een master’s in Klassieke Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens zijn masterfase deed hij een jaar archeologisch veldwerk in Turkije. Hij behaalde zijn doctorsgraad aan het Centre for Higher Education Internationalisation (CHEI) van de Università Cattolica del Sacro Cuore in Milaan. Voor zijn proefschrift onderzocht Jos de factoren die van invloed zijn op het proces van internationalisering van leeruitkomsten door docenten. Jos werkte als docent bij de Hogeschool Inholland en als international officer, beleidsmedewerker internationalisering en onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij was voorzitter van de Expert Community ‘internationalisation at home’ van de European Association for International Education (EAIE). Voor deze associatie is hij senior trainer. In die rol heeft hij trainingen en workshops gefaciliteerd aan universiteiten in diverse Europese landen, waaronder Denemarken, Duitsland, Finland, Noorwegen, Oostenrijk, Slovenië, Vlaanderen en Zweden. Buiten Europa deed hij dat o.a. in Australië, Zuid-Afrika, Argentinië, Brazilië en Colombia. Voor de EAIE is Jos ook lid van de Publications Committee. Verder is hij reviewer voor de Journal of Studies in International Education. Jos is Visiting Professor bij het Centre for Global Learning van de Universiteit van Coventry.

j.m.h.j.beelen@hhs.nl

LinkedIn profiel

Adriana Perez Encinas

Gastonderzoeker dr. Adriana Perez-Encinas

Het lectoraat Global Learning verwelkomt dr. Adriana Perez-Encinas als haar eerste bezoekende wetenschapper. Gastonderzoekers brengen een kortere of langere periode door aan De Haagse en dragen nieuwe perspectieven bij aan onze onderzoeks- en onderwijspraktijk.
Lees meer

L’imagination gouverne le monde [Verbeeldingskracht regeert de wereld]

NAPOLEON BONAPARTE

Team

Marloes Ambagts van Rooijen

Marloes Ambagts - van Rooijen

Marloes Ambagts - van Rooijen

In haar onderzoek verkent Marloes de competenties die docenten nodig hebben de culturele diversiteit van hun studenten in international classrooms goed te herkennen en te benutten.

m.v.vanrooijen@hhs

Rigtje Bruinsma

Rigtje Bruinsma

Rigtje Bruinsma

Binnen de kenniskring vervult Rigtje de rol van docent-onderzoeker en doet onderzoek naar internationalisering in het mbo en de doorstroom  naar  het hbo.

R.Bruinsma@hhs.nl

Babet Hoeberigs

Babet Hoeberigs

Babet Hoeberigs

Babet Hoeberigs is practor internationalisering bij ROC Mondriaan en Twente. Een practoraat is een expertiseplatform in het mbo waarin kennis wordt ontwikkeld en gedeeld.

b.hoeberigs@rocmondriaan.nl

Claudia Bùlnes

Claudia Bùlnes

Docent Spaans, onderzoeker

Claudia Bùlnes
Docent Spaans, onderzoeker

Claudia Bùlnes is lid van de onderzoeksgroep Global Learning waar ze onderzoek doet naar Internationalisering at Home en Internationalisering van het curriculum.

c.bulnessanchez@hhs.nl

 

Simone Hackett

Simone Hackett

Simone Hackett

Vanaf het academiejaar 2017-2018 is Simone lid van de kenniskring Global Learning aan De HHs. Haar interesse gaat uit naar Internationalisation at Home, met name COIL.

s.e.hackett@hhs.nl

Jantien Belt

Jantien Belt

Jantien Belt

Momenteel houdt Jantien zich bezig met een onderzoek naar de waardering van studenten en docenten voor het geïnternationaliseerde curriculum van de opleiding Commerciële Economie.

j.belt@hhs.nl

Karine Hindrix

Karine Hindrix

Karine Hindrix

Karine Hindrix is a lecturer, researcher and a policy advisor for internationalization of the Faculty of Teacher Education at UC Leuven-Limburg (UCLL, Belgium).

karine.hindrix@ucll.be

Reinout Klamer

Reinout Klamer

Reinout Klamer

In de rol van internationaliseringscoördinator is Reinout actief betrokken bij COIL-projecten en heeft verschillende projecten op het gebied van Facility Management geïnitieerd.

h.r.klamer@hhs.nl

Eveke de Louw

Eveke de Louw

Eveke de Louw

Eveke doet onderzoek naar de effecten van een begeleidingstraject rond een Erasmus uitwisseling op de vorming van een Europese identiteit en employability skills van studenten.

e.e.delouw@hhs.nl

Corina Tabacaru

Corina Tabacaru

Corina Tabacaru

Corina works as a International Business lecturer and has been conducting research in areas such as intercultural competence acquisition and collaborative learning.

c.tabacaru@hhs.nl

 

Projecten

Internationalization at Home activiteiten in verschillende academische disciplines

Deze studie heeft tot doel vast te stellen hoe Internationalization at Home (IaH) wordt geïmplementeerd in verschillende disciplinaire categorieën op basis van het concept van academische stammen, of bepaalde IaH-activiteiten voorrang krijgen boven andere, en welke beweegredenen worden toegepast bij de keuzes van IaH-activiteiten in verschillende disciplines.
Lees meer

iKUDU: ontwikkeling van internationalisering van het curriculum door middel van virtuele COIL-uitwisselingsprojecten (Collaborative Online International Learning) tussen Zuid-Afrikaanse en Europese instellingen voor hoger onderwijs

Het iKUDU-project is een door de EU gefinancierd capaciteitsopbouwproject dat gericht is op het opzetten van een praktijkgemeenschap voor COIL en de rol die dit kan spelen bij de internationalisering van het curriculum.
Lees meer

Publicaties

Blog

Virtual collaboration for international learning

In a collaborative project, The Hague University of Applied Sciences and Zurich University of Applied Sciences used a Collaborative Online International Learning (COIL) format.

Boek

Internationalisation at home: reinventing the wheel in the STEM disciplines

The chapter explores misconceptions and success factors in internationalisation at home in the STEM disciplines.

Intreerede

A deeper dig into Global Learning

International education is a relatively new field and until recently, there was no formal education to prepare practitioners.

Boek

Internationalising learning outcomes at The Hague University of Applied Sciences

The chapter explores the process of internationalising learning outcomes in practice, and identifies key stakeholders, and obstacles and enablers.

Boek

Leading internationalisation in higher education: People and policies

Op 13 juni 2018 nam Susana Menéndez afscheid als lid van het College van Bestuur van De Haagse Hogeschool. Voor haar afscheid werd een symposium gehouden en een boek gemaakt.

Nieuws

Partner Up! wil in een informele samenwerking het onderwijs verbeteren
17 januari 2023

Partner Up! wil in een informele samenwerking het onderwijs verbeteren

Algemeen

Ze is erg te spreken over het nieuwe Instellingsplan en de manier waarop het tot stand is gekomen. Ze vindt het mooi…
Lees meer
Presentatie Kees Sommer
15 september 2022

Onderzoeker Kees Sommer presenteerde op de Joint Conference on Language Evolution

Algemeen, Onderzoek

Op 7 september 2022 vond de Joint Conference on Language Evolution plaats in Japan. Onderzoeker Kees Sommer…
Lees meer
Marlous Schouten
9 maart 2022

Student over internationale samenwerking in COIL

Algemeen, Opleidingen

Marlous Schouten, 4e jaars student Facility Management, deed mee aan verschillende COIL-projecten. COIL staat voor…
Lees meer