Transitie naar een duurzame toekomst
Als een internationale kennisinstelling met één van de meest diverse studentengemeenschappen van Nederland, voelen we een grote verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige wereld. Op deze pagina's laten we zien hoe we dit vormgeven in ons onderwijs, onderzoek en in onze organisatie en wat onze toekomstplannen zijn.

Introductie
Een leefbare en duurzame toekomst voor iedereen. Dat lijkt niet teveel gevraagd. Toch zien we dat de kans daarop steeds kleiner wordt. Als Haagse Hogeschool willen we ons – met onderwijs en onderzoek én als organisatie - inzetten voor een samenleving waarin het gebruik van energie, grondstof en arbeid in balans is en waarin baten en lasten eerlijk verdeeld zijn. Een transitie naar duurzaamheid.
De Haagse is ondertekenaar van het SDG Charter. Geïnspireerd door de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties willen we bijdragen aan een circulaire economie en een klimaat-neutrale toekomst; we willen transitiemakers voortbrengen die hieraan kunnen bijdragen, in een wereld waarin alles met elkaar verbonden is. Innoveren, nieuwe perspectieven ontwikkelen en impactvol samenwerken: deze specifieke vaardigheden hebben volgende generaties nodig om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. En we dragen bij aan het bouwen van actieve en veerkrachtige gemeenschappen die deze transitie naar een duurzame en rechtvaardige toekomst mogelijk kunnen maken.
Als een internationale kennisinstelling met één van de meest diverse studentengemeenschappen van Nederland, voelen we een grote verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een duurzame, maar ook een rechtvaardige wereld. In Den Haag, de internationale stad van Vrede en Recht, zijn we ook in een unieke positie om dat te doen.
Onze ambitie
We willen een actieve community zijn die zich actief inzet voor een duurzame en rechtvaardige toekomst. Dit hebben we in ons Instellingsplan 2023-2028 vastgelegd. Daarin hebben we onder meer de ambitie geformuleerd dat duurzaamheid en rechtvaardigheid een integraal onderdeel zijn van elk curriculum; dat duurzaamheid en rechtvaardigheid substantiële onderzoeksthema’s zijn aan De Haagse; en dat we voor onze organisatie streven naar zero waste en zero emissions. Duurzaamheid krijgt gestaag een plek in het DNA van onze organisatie. Zodat elke keuze die gemaakt wordt een weloverwogen keuze is, waarbij we ons afvragen wat de impact hiervan is op de lange termijn leefbaarheid van onze planeet. Studenten hebben daar een belangrijke rol bij.
Duurzaamheid in ons onderwijs
In elke onderwijsprogramma dat we aanbieden, willen we dat de transitie naar duurzaamheid een onderwerp is. Dit hebben we ook vastgelegd in onze Onderwijsvisie. Voor onze studenten betekent het dat wij hen de kennis en vaardigheden helpen ontwikkelen waarmee zij een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan deze transitie en aan een rechtvaardige samenleving. In ons onderzoeksproject Regeneratieve Pedagogiek staat de vraag centraal wat de hogeschoolbrede aandacht voor duurzaamheid betekent voor de manier waarop we lesgeven en hoe onderwijs er in de toekomst uitziet.
Lees verder over de transitie naar duurzaamheid in ons onderwijs

Duurzaamheid in ons onderzoek
Transitie naar Duurzaamheid is op grond van het Instellingsplan 2023-2028 één van de drie hoofdthema’s in onze Kennisagenda, naast Rechtvaardig samenleven en Digitale Toekomst. Waar mogelijk zoeken we de synergie tussen de thema’s op. De transitie maken we samen, met onze studenten, onze medewerkers en onze externe partners.
Lees verder over de transitie naar duurzaamheid in ons onderzoek

Duurzaamheid in onze organisatie
Duurzaamheid als hoofdthema willen we goed borgen in onderwijs en onderzoek, en in onze gebouwen, in onze bedrijfsvoering en in ons gedrag. In ons Instellingsplan hebben we een duurzame en rechtvaardige bedrijfsvoering als ambitie vastgelegd. In 2040 willen wij een organisatie zijn met een netto uitstoot – een footprint – van 0: zero emissions. Om daar te komen willen we in 2030 een organisatie zonder afvalstromen zijn; zero waste. In 2030 willen we ook voldoen aan de eisen van Paris Proof, zoals die gemeenschappelijk zijn afgesproken voor de verduurzaming van vastgoed.
Lees verder over de transitie naar duurzaamheid in onze organisatie

SustainaBul
Als Haagse Hogeschool doen we actief mee aan de SustainaBul ranking, een evaluatie van duurzaamheidsinspanningen van hogescholen door Studenten van Morgen. Leerpunten uit het onderzoek nemen we ter harte in de aanscherping van onze aanpak van duurzaamheid. In 2025 is De Haagse gastheer van Groene Peper, het duurzaamheidsevenement voor het onderwijs van de toekomst, waarop de nieuwe SustainaBul-resultaten bekend worden gemaakt.
Welkom bij ons Green Office!
Sinds 2024 heeft De Haagse officieel ook een Green Office, waarin concrete activiteiten worden georganiseerd om het bewustzijn van studenten en medewerkers op het gebied van duurzaamheid te vergroten, en gedragsverandering te stimuleren. Lees er meer over op de Green Office pagina
Je kunt als student of medewerker ook op andere manieren meedenken en -werken aan hoe duurzaamheid een plek heeft en houdt in het onderwijs, onderzoek en de organisatie van De Haagse. Dat kan door je in te zetten in één van de medezeggenschapsraden van onze hogeschool.

Duurzame samenwerkingsverbanden
Duurzaamheid is een belangrijk thema in onze externe samenwerking. Samenwerking met externe partijen - regionaal, nationaal en internationaal - draagt bij voorkeur bij aan het bereiken van de Sustainable Development Goals. Een voorbeeld van zo’n partner is Greenport West-Holland. Vanuit het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving werken studenten van verschillende opleidingen en onderzoekers aan diverse projecten rond onderzoeksvragen als: hoe kunnen partners in de keten van de glastuinbouw makkelijker verduurzamen? Wat zijn toekomstige kansen voor glastuinbouw? En hoe kunnen we duurzame producten het beste in de markt zetten?
Food Boost Challenge
Een groot onderdeel van de samenwerking is de Food Boost Challenge, een initiatief dat zich richt op gezondere en duurzame voedselkeuzes van jongeren, en op onderzoek hoe de duurzaamheidstransitie kan leiden tot nieuwe verdienmodellen. Studenten van De Haagse kunnen zich binnen de challenge inzetten als onderzoeker of als inspirator van andere jongeren. Projecten van de Food Boost Challenge kunnen uitgevoerd worden als minor of als afstudeeropdracht. Docenten worden daarbij zoveel mogelijk ontzorgd in de begeleiding door actieve begeleiding vanuit het challenge-team.
Zie ook: Food Boost Challenge: gezond eten voor en door jongeren
Lees meer over onze ethische afwegingen in externe samenwerking en de rol van duurzaamheid in deze notitite: Ethische overwegingen bij samenwerking met externe partners
Contact
Meer weten over hoe De Haagse werkt aan een duurzame en rechtvaardige toekomst? Neem contact op met Veronika Brantová, [email protected]. Veronika is onze strategisch adviseur Duurzaamheid en Rechtvaardigheid, en Researcher Leadership of Regenerative Futures.
We kunnen allemaal het verschil maken. Ik help daar graag bij
