Duurzaamheid in ons onderwijs
Het voortbestaan van het leven op onze planeet en een rechtvaardige verdeling van kansen en mogelijkheden staan onder druk. Tegelijkertijd biedt een nieuwe digitale wereld kansen en uitdagingen. Op De Haagse bereiden we onze studenten voor op het werken in een verbonden wereld – en om werelden te verbinden.

Het hoger onderwijs heeft een belangrijke rol in het stimuleren van studenten om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen in het oplossen van de grote vraagstukken van deze tijd. We willen onze studenten een plek bieden om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Bij De Haagse kun je je ontwikkelen tot kritisch denkende en lerende wereldburger, toegerust om in je eigen beroepspraktijk bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige wereld.
Afspraken Onderwijsvisie
In onze Onderwijsvisie hebben we afgesproken dat iedere opleiding in het opleidingskader aangeeft hoe duurzaamheid een plek krijgt in het lesprogramma. Ook vragen we aan iedere opleiding om duidelijk te maken hoe wordt bijgedragen aan de realisatie van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Dit monitoren we jaarlijks.
Het The Hague Center for Teaching & Learning (HCTL) is het professionele leernetwerk voor alle medewerkers van De Haagse Hogeschool. Binnen het HCTL is een onderzoeksproject Regeneratieve Pedagogiek gestart, dat zal leiden tot een leergang voor onze docenten, een toolbox die helpt om duurzaamheid in iedere opleiding een plek te geven.
Hoe gaan we het een onderwerp van iedereen maken?
Lees het interview met onderzoeker Wâtte Zijlstra over het onderzoek Regeneratieve Pedagogiek
SHE-certificering
We moedigen onze opleidingen aan om gebruik te maken van de Sustainable Higher Education (SHE) certificering. We nemen deze accreditatie zoveel mogelijk op in onze bestaande accreditatieprocessen, om ervoor te zorgen dat duurzaamheid in het curriculum de aandacht krijgt die het hoort te hebben, en er tegelijkertijd niet extra regeldruk ontstaat.
Duurzaamheid in iedere opleiding
Hoe duurzaamheid op dit moment een plek krijgt in het onderwijs, dat verschilt per studie en per vak. Zo deden ruim 200 studenten van de opleiding Voeding & Diëtetiek afgelopen jaar mee aan de Food Boost Challenge. Zij bedachten, samen met onderzoekers van De Haagse, een concept om jongeren meer groente en fruit te laten eten, op een duurzame wijze. Hiermee bereikten ze meer dan 2000 scholieren: Veggie Smooth Winnaar Food Boost Challenge
Studenten van deeltijdopleidingen Facility Management, Bedrijfskunde en HRM gaan in het eerste studiejaar aan de slag met verschillende duurzaamheidsthema’s. In het kader van hun opleiding ontwikkelen zij duurzame beroepsproducten en kiezen daarbij zelf het SDG-thema wat de meeste relevantie heeft. Zo adviseren zij hun eigen organisatie om werknemers duurzaam inzetbaar te maken, een circulaire bedrijfsvoering op te zetten of een initiatief te nemen op gebied van sociaal maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Een nieuwe machine voor gerecycled plastic
“Natuur is de beste ontwerper” is een veelgehoorde uitspraak op onze locatie in Delft. Bij de technische opleidingen spreken de namen van de vakken al voor zich: Circular and Social Design, de minor Sustainable Engineering, Duurzaam bouwen met hout, Circulaire Economie. Projecten kunnen bijvoorbeeld gaan over het ontwikkelen van een nieuw systeem voor deel-scooters of de ontwikkeling van een machine om laagdrempeliger producten te kunnen ontwikkelen van gerecycled plastic.
Ik wil er graag voor zorgen dat onze studenten duurzaam aangesloten blijven bij dit recyclingproces
Lees het interview met onderzoeker Jenna Coward over een nieuwe recycling machine voor plastic afval
Minoren
De Haagse biedt regelmatig minoren aan waarin duurzaamheid centraal staat. Recente voorbeelden daarvan zijn de minors Energy in Transtion, Smart Sustainable Inclusive Cities, Circular Business en Sustainable Packaging Design & Innovation. Voor een overzicht van minoren en het actuele aanbod van minoren waarin het thema duurzaamheid centraal staat, neem een kijkje op Minoren van De Haagse Hogeschool.