Toegepast onderzoek naar duurzaamheid - en naar bijvoorbeeld regeneratief onderwijs en een circulaire economie - is van groot belang bij het behalen van klimaatdoelstellingen die lokaal, regionaal, nationaal en internationaal zijn afgesproken. Op al deze niveaus is De Haagse met onderzoek actief. Wat onze ambitie is op deze verschillende niveaus, hebben we vastgelegd in onze Kennisagenda

Onderzoek, onderwijs en organisatie

We streven ernaar dat ons onderzoek zoveel mogelijk multidisciplinair is. Waar mogelijk worden studenten bij onderzoeksprojecten betrokken. De fysieke locaties van De Haagse Hogeschool gebruiken we regelmatig als ‘onderzoekslaboratorium’; denk daarbij aan een onderzoek naar de vraag hoe je vastgoed concreet kunt verduurzamen. Daarbij wordt nauw samengewerkt met het facilitair bedrijf. Deelname aan onderzoeksprojecten kan ook deel uitmaken van ons onderwijs; resultaten van onderzoek worden logischerwijs weer in het onderwijs benut. 

Lectoren in the lead

In onze Kennisagenda hebben we vastgelegd dat voor ieder onderzoeksthema van De Haagse (rechtvaardig samenleven, transitie naar duurzaamheid en digitale toekomst), twee lectoren van twee verschillende kenniscentra het onderzoek op dit gebied coördineren en middelen verdelen. Voor onderzoeken op het gebied van transitie naar duurzaamheid zijn dat dr. Jos Beelen, lector Global Learning van het kenniscentrum Global and Inclusive Learning, en dr. Sander Mertens, lector Energy in Transition van het kenniscentrum Mission Zero

Waar mogelijk is de hogeschool zelf ons laboratorium en onderwerp van onderzoek

Lees het interview met lectoren Jos Beelen en Sander Mertens over onze onderzoeksagenda Transitie naar Duurzaamheid

Living Labs en Learning Communities

De Haagse Hogeschool werkt met multidisciplinaire learning communities, waarin onderzoekers en docenten, studenten en stakeholders door onderzoek, samenwerking en kennisdeling willen komen tot innovatieve oplossingen. Learning communities zijn een multidisciplinaire manier om leren, werken, onderzoeken en innoveren te verbinden en zo antwoorden te vinden voor actuele maatschappelijke vraagstukken. Op het gebied van Transitie naar Duurzaamheid zijn diverse learning communities gevormd, zoals bijvoorbeeld learning communities in en voor de energietransitie

In het verlengde van de learning communities werken studenten, docenten en onderzoekers uit verschillende disciplines samen met externe partijen aan deze diverse vraagstukken uit de praktijk in zogenaamde living labs. Dit praktijkgericht onderzoek, dat voor studenten de vorm kan hebben van een minor, levert vaak innovatieve oplossingen op. Een living lab is een vrije ruimte waarin gewerkt wordt aan oplossingen voor grotere problemen (ook wel ‘wicked problems’ genoemd) vanuit de praktijk. Ze werken samen met innovatiepartners vanuit diverse disciplines. Deze vorm van samenwerking tussen onderzoek, onderwijs, bedrijfsleven en/of overheid is zeer relevant in onze complexe samenleving. Een goed voorbeeld van een living lab binnen de muren van De Haagse zelf, is het living lab binnen de opleiding Facility Management.

Bekijk hier het overzicht van Learning Communities en Living Labs