Contexten verbinden: Van producent tot klaslokaal

Circulariteit wordt vaak bekeken vanuit een Westers perspectief. Daardoor is er in het onderwijs weinig aandacht voor de dagelijkse werkelijkheid in producerende landen, zoals Bangladesh; een belangrijk land in de wereldwijde kledingindustrie (Ready-Made Garment, RMG). Dit project wil die kloof verkleinen door de uitdagingen, kansen en innovaties uit de RMG-sector een plek te geven in het klaslokaal. Door deze perspectieven toe te voegen aan het lesmateriaal, krijgen studenten een beter en realistischer beeld van wat circulariteit echt betekent in de wereldwijde textielsector.

Een levende casus voor circulaire businessmodellen

De RMG-sector fungeert als een levende casestudy om te onderzoeken hoe circulaire principes toegepast kunnen worden in complexe, wereldwijde toeleveringsketens. Het onderzoek richt zich op het identificeren van nieuwe, duurzame businessmodellen die recht doen aan de structurele realiteit van textielproductie én streven naar systeemverandering. De inzichten dragen bij aan zowel de praktijk als de theorie, en dienen als input voor zowel industriepartners als het onderwijs. 

Op dit moment worden er enkele initiatieven opgezet en uitgevoerd:

Textile Hack

Gefinancierd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), organiseert dit initiatief een hackathon in Bangladesh om studenten en docenten te betrekken bij het ontwikkelen van circulaire textielinnovaties die zowel marktklaar als lokaal haalbaar zijn. Daarnaast worden docenten uitgerust met didactiek over circulariteit die stevig verankerd is in de praktijk. Het project wordt momenteel uitgevoerd via de Rijksuniversiteit Groningen en zal in 2025 worden overgenomen door De Haagse Hogeschool.

Training voor jonge fabriekseigenaren

Deze training richt zich op 200 opkomende fabriekseigenaren in Bangladesh en heeft als doel gezamenlijk een opleidingsmodule over circulariteit te ontwikkelen die aansluit op hun context. Er wordt op dit moment een behoefteanalyse uitgevoerd om te achterhalen welke thema’s binnen circulariteit als het meest urgent en kansrijk worden gezien voor integratie in hun businessmodellen. De training bouwt niet alleen lokale capaciteit op, maar stimuleert ook verbindingen met Nederlandse ondernemers en handelsrelaties, met als doel innovaties in Bangladesh te koppelen aan de circulaire ambities van Nederland.

Titus Goes Circular

Op dit YouTube-kanaal staat de vraag centraal: Kan de confectiesector (RMG) ooit écht circulair worden, of is dit een utopische droom? Onderzoeker Titus gaat in gesprek met uiteenlopende betrokkenen binnen de textielketen, van vernieuwers tot fabriekseigenaren, om zicht te krijgen op de reële uitdagingen en kansen. Het kanaal biedt toegankelijke, educatieve content voor studenten en docenten, en dient als waardevolle bron voor modules, opdrachten en discussies over circulariteit in het hoger onderwijs.

Terugkoppeling naar het Nederlandse onderwijs

De inzichten en materialen uit deze initiatieven worden actief teruggekoppeld naar het Nederlandse hoger onderwijs. Op deze manier verrijkt het project het curriculum rond de circulaire economie met realistische, internationale casussen, waardoor het onderwijs niet enkel vanuit Westers perspectief wordt vormgegeven. De content wordt geïntegreerd in masteronderwijs, onderzoeksprojecten en scriptiebegeleiding.

Doelgroep

Dit project richt zich op studenten, docenten en jonge fabriekseigenaren. Het heeft als doel om perspectieven uit producerende landen te integreren in het Europese onderwijs over circulariteit en tegelijkertijd ondernemers uit Bangladesh te ondersteunen bij het verankeren van circulaire werkwijzen in hun businessmodellen.

Looptijd en onderzoeksmethode

De Textile Hack loopt van 2024 tot en met 2026. De behoefteanalyse voor de Training voor jonge fabriekseigenaren vindt plaats in juni 2025. Bij positieve uitkomst start een pilottrainingsprogramma van twee jaar.

De Textile Hack volgt een praktijkgerichte aanpak waarin ondernemerschapsdidactiek, training-of-trainers en co-creatie worden gecombineerd. Voor de Training voor jonge fabriekseigenaren worden videomodules en MOOCs ingezet, evenals een gap-analyse met mapping-oefeningen voor fabriekseigenaren. De uitkomsten hiervan worden vertaald naar het onderwijs in de vorm van casusmateriaal en actieve betrokkenheid van studenten.

Publicaties

Betrokken onderzoekers

Lectoraat Circular Business:
Titus van der Spek, Kim Poldner en Agnes Evangelista.

Samenwerkingspartners

  • Bangladesh Apparel Exchange (BAE)
  • BGMEA University of Fashion & Technology (BUFT)
  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
  • Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
  • Bangladesh Apparel Youth Leaders Alliance (BAYLA)
  • Nederlandse ambassade in Bangladesh

Financiering

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO

Vragen of opmerkingen?

Titus van der Spek, 0616307002