Voor de ontwikkeling van kinderen is het belangrijk dat ouders en schoolmedewerkers goed samenwerken. Dit betekent dat ouders en medewerkers van de school samen afstemmen wat kinderen nodig hebben om zich goed te ontwikkelen en te leren. Als deze samenwerking niet goed loopt, kan dat nadelige gevolgen hebben voor de kansen van kinderen. Dat kan bijdragen aan ongelijkheid in het onderwijs.

Om goed samen te kunnen werken, is het belangrijk dat de ouders en de medewerkers van de school elkaar kennen en begrijpen wat ze wel en niet kunnen bieden. Daar zijn open en gelijkwaardige gesprekken voor nodig. Dit is soms lastig voor ouders die minder goed bekend zijn met het Nederlandse onderwijs- en zorgsysteem. Ook scholen hebben hier soms moeite mee.

De rol van de Community School Delft

Sinds 2016 werken scholen en organisaties in Delft samen in de Community School. In een community school werken diverse organisaties op het gebied van gezondheid en welzijn met elkaar samen om kinderen en ouders te ondersteunen. Het doel is de ontwikkeling van kinderen te stimuleren en hun deelname aan de samenleving te vergroten. Een goede samenwerking tussen ouders en de medewerkers van de verschillende organisaties is hierbij essentieel.

De Community School richt zich op onderwerpen zoals ondersteuning bij opvoeding en leren, een gezonde leefstijl en een brede leeromgeving. De Community School wil de thuis- en schoolomgeving beter met elkaar verbinden, zodat kinderen zich veilig en ondersteund voelen. Maar hoe die verbinding er volgens ouders en scholen uit moet zien, is nog onduidelijk. Dit onderzoek richt zich daarop en beoogt handvatten te bieden om de samenwerking tussen ouders en medewerkers van de Community School te versterken.

Doel

Dit project onderzoekt hoe ouders kijken naar samenwerking met de school rondom de ontwikkeling van hun kinderen. Wat verwachten zij? Wat hebben zij nodig? Daarnaast wordt onderzocht wat nodig is om de samenwerking tussen ouders en de organisaties in de Community School te versterken. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar ouders die al actief zijn in de Community School, maar ook naar ouders die (nog) niet meedoen. Voor dit project is de centrale vraag: hoe kunnen ouders en professionals in de Community School beter samenwerken om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen?

Methode

Het project begint met een verkenning van de literatuur en van goede voorbeelden. De resultaten van deze verkenning worden besproken met de samenwerkingspartners in de Community School. Op basis daarvan wordt bepaald hoe het onderzoek in Delft verder gaat.

Tegelijkertijd wordt contact gezocht met ouders – zowel ouders die al meedoen aan activiteiten van de Community School als ouders die nog niet meedoen. Om te begrijpen waarom ze wel of niet deelnemen en wat ze nodig hebben, worden korte gesprekken gevoerd. Ook wordt gesproken met professionals die veel ouders zien, zoals intern begeleiders, pedagogisch medewerkers en jongerenwerkers. 

Vervolgens worden focusgroepen met ouders georganiseerd. Eventueel worden die aangevuld met individuele interviews.

Na de focusgroepen wordt een eerste analyse gemaakt van de resultaten. Deze worden besproken in een gezamenlijke bijeenkomst met ouders, professionals en de samenwerkingspartners. Hierbij wordt gevraagd of ze de resultaten herkennen, welke verbeteringen mogelijk zijn en welke acties daarbij passen. Met hun input scherpen wordt de analyse verder aangescherpt.

Duur

Het project is in december 2024 gestart en loopt tot halverwege 2025.

Team

  • Marion van de Sande
  • Mirjam Heemskerk - van der Sprong
  • Pepijn Rijff
  • Suzanne Rutz

Samenwerking

Voor dit project werkt het lectoraat Jeugdhulp in Transformatie van De Haagse Hogeschool samen met:

Contact

Suzanne Rutz (s.i.rutz@hhs.nl)