Driving Urban Transitions
Driving Urban Transitions (DUT) is een EU-innovatieprogramma dat stedelijke omgeving naar duurzaamheid stimuleert. Uitdagingen zoals klimaatneutraliteit en energietransitie staan centraal in het innovatieprogramma.
Centre of Expertise Mission Zero

EDUPED: Educational campuses as the Drivers for Positive Energy Districts
Voor de transitie naar een duurzame en toekomstbestendige gebouwde omgeving, waarin onderwijsinstellingen van belang zijn in het behalen van de klimaatdoelstellingen van de EU voor 2050, zetten onderwijsgebouwen en campussen zich in voor de ontwikkeling van Positive Energy Districts (PEDs). EDUPED heeft als hoofddoel deze transitie te versnellen door systematisch gebruik te maken van stedelijke morfologische benaderingen voor renovatie van gebouwen, wijken en energie infrastructuur.
In het EDUPED-project doen we co-creatie van PED-strategieën in vijf living labs in Nederland, Spanje, Italië, Oostenrijk en Roemenië. Deze vijf campuslocaties zijn geselecteerd op basis van hun hoge potentieel om diverse duurzame perspectieven te integreren. EDUPED hanteert een onderzoek gerichte aanpak om tastbare en schaalbare resultaten te behalen, waarin technische oplossingen, sociaaleconomische kaders en bestuurlijke en regelgevende overwegingen worden gecombineerd om:
- Het energieverbruik (kWh) te minimaliseren door duurzame gebouw -en campusrenovaties;
- Het lokale potentieel van hernieuwbare energiebronnen en flexibiliteit te optimaliseren via slimme multi-commodity grids, hierin worden geïntegreerde infrastructuren die meerdere energiedragers (zoals elektriciteit, warmte, koude, waterstof, enz.) tegelijk beheert en gedistribueerd.
- De effecten van klimaatverandering op hogere koelings- en verwarmingsbehoeften te beperken.
Onderwijsinstellingen, vaak gelegen in stedelijke centra en gekenmerkt door een diversiteit aan gebouwen, functies en gebruikers, bieden unieke kansen om PED-principes te realiseren. Dit vereist een multidisciplinaire en integrale aanpak waarbij energietransitie, circulariteit en innovatie samenkomen.
Doelen onderzoek
Hoofddoel | Onderzoek om de overgang naar PED’s in stedelijke gebieden te versnellen door gebruik te maken van onderwijscampussen als Living Labs |
Specifieke doelen | 1. Opknap- en regeneratiestrategieën voor PED’s op basis van stedelijke morfologieën |
2. Organisatie van co-creatieprocessen met PED-stakeholders | |
3. Energieverbruik terugdringen door ingrijpende aanpassingen op wijkniveau | |
4. De effecten van klimaatverandering op extra energiebehoeften beperken | |
5. Maximaliseren van lokale hernieuwbare energiebronnen en slimme multi-commodity grids | |
6. Kennis verspreiden, valoriseren en exploiteren via DUT Knowledge Hub |
Eindproduct/beoogde resultaten
- Transformatie van onderwijsinstellingen tot koplopers in de energietransitie en circulaire economie;
- Toename van de productie en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen binnen stedelijke gebieden;
- Reductie van energieverbruik en CO₂-uitstoot door integratie van efficiëntere systemen en gedragsverandering op de campussen;
- Praktijkvoorbeelden van PED’s die als blauwdruk kunnen dienen voor andere stedelijke gebieden;
- Een nieuwe generatie studenten, docenten, partners en professionals die getraind zijn in het realiseren van PED’s, met een focus op technische, sociale en economische aspecten.
Met EDUPED worden onderwijsinstellingen niet alleen voorbereid op een duurzame en circulaire toekomst, maar dragen zij ook actief bij aan het creëren van een veerkrachtige en koolstof neutrale gebouwde omgevingen.
Projectmanagement
Lector dr. Rizal Sebastian en projectleider ir. Martijn Kruijsse.
Betrokken onderzoekers
- Lector dr. Rizal Sebastian
- Lector dr.ir.ing. Sander Mertens
- Ing. Noelle Choong
- Ing. Britta Hollebeek
- Dean Shenhav
- dr. Baldiri Salcedo Rahola
- Ing. Pepijn van Willenburg
Start- en einddatum project
15 december 2024 tot 14 december 2027.
Betrokken opleidingen, faculteiten en/of minoren
De Haagse Hogeschool (HHS)
Lectoraat Future Urban Systems
Kenniscentrum Mission Zero
Lectoraat Energy in Transition
Financiering
Europese Unie.
Partners
Project Partner 2 (P2) - Politecnico Di Torino (Italië)
Project Partner 3 (P3) - Universitat Politecnica De Catalunya (Spanje)
Project Partner 4 (P4) – Universitatea Tehnica Cluj-Napoca (Roemenië)
Project Partner 5 (P5) – Technische Universitaet Graz (Oostenrijk)
Project Partner 6 (P6) - Asociatia Romania Green Building Council (Roemenië)
Project Partner 7 (P7) – Dilt Analytics GMBH (Oostenrijk)
Project Partner 8 (P8) – Gemeente Den Haag
Project Partner 9 (P9) - Associazione Urban Lab (Italië)
Project Partner 10 (P10) – Ajuntament De Terrassa (Spanje)
Project Partner 11 (P11) – Municipiul Cluj-Napoca (Roemenië)
Project Partner 12 (P12) – Stadt Graz (Oostenrijk)
Trefwoorden
- EU-onderzoek (EU research)
- Driving Urban Transitions (Driving Urban Transitions)
- Energietransitie (Energy transition)
- Onderwijsinstelling (Educational institution)
- Co-creatie (Co-creation)
- Klimaatadaptatie (Climate adaptation)
- Smart grid (Smart grid)
Meer informatie
Meer weten? Kijk op EDUPED: EDUcational campuses as the drivers for Positive Energy Districts.