Richtlijnen, regels en wetten kunnen professionals in de jeugdzorg ondersteunen in het bieden van passende hulp. Tegelijkertijd ervaren veel professionals, jongeren, gezinnen en managers dit kader van voorschriften als knellend. Dit werkt door in de hulp aan gezinnen en kan het bieden van passende hulp in de weg staan.  

Leervragen onderzoeken

In dit onderzoeksproject wordt de balans tussen professionele ruimte en de druk van voorschriften verkend. Vier jeugdhulporganisaties werken in communities of practice om hun eigen leervragen te onderzoeken en oplossingen in de praktijk uit te proberen. Door te kijken hoe deze oplossingen ontstaan en doorwerken, wordt duidelijk hoe jeugdhulpprofessionals met deze spanning kunnen omgaan. Zo leert men hoe ‘leren op spanning’ duurzaam kan worden vormgegeven, ook buiten deze organisaties.

Doel

Dit project onderzoekt hoe jeugdhulpprofessionals met spanning kunnen omgaan en wat organisaties kunnen doen om hierin te blijven leren. Zo kunnen organisaties hun hulp versterken.

Duur

Het project is in december 2024 gestart en loopt tot en met mei 2026.

Samenwerking

Voor dit project werkt De Haagse Hogeschool samen met inhoudsdeskundigen op het perspectief van jongeren en ouders. Daarnaast wordt met de volgende organisaties samengewerkt:

Financiering

Het project wordt gefinancierd vanuit ZonMw.

Meer informatie

Meer informatie over dit project staat op de website van Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden.

Contact

Suzanne Rutz ([email protected])