Gemeenten hebben een sleutelrol in het realiseren van een inclusieve  energietransitie. Maar voldoende goed opgeleid personeel is schaars. Het project LLOGO helpt hen hun uitvoeringskracht te versterken onder meer door innovatieve leeroplossingen.

Beginnende gemeenteambtenaren, zij-instromers en interne doorstromers hebben behoefte aan specialistische kennis over de energietransitie. LLOGO richt zich op het ontwikkelen van een vernieuwend leeraanbod dat aansluit op de praktijk en de maatschappelijke urgentie van deze opgave. LLOGO staat voor innovatieve oplossingen voor Leven Lang Ontwikkelen om de inclusieve energietransitie in de Gebouwde Omgeving mogelijk te maken. 

Voor de energietransitie hebben we nog lang nieuwe kennis en vaardigheden nodig. Ik ben blij met het consortium dat we hebben gevormd.

– Maaike Zwart, Wethouder Gemeente Delft

Doel

Gemeenten ondersteunen in hun regierol bij een inclusieve energietransitie door als regio passende, innovatieve leeroplossingen te co-creëren.

Doelgroep

Gemeenteambtenaren die zich bezighouden met de energietransitie, zoals beleidsadviseurs, wijkregisseurs, projectleiders, juristen en communicatiemedewerkers. De focus ligt op Zuid-Holland, met landelijke opschaling in het vizier en mogelijke uitbreiding naar andere doelgroepen. 

Methode

Het project combineert bestuurlijke lerende netwerken, learning communities en modulaire kennismodules. Alles wordt in co-creatie met vier onderwijsinstellingen en gemeenten (o.a. via de Vereniging Nederlandse Gemeenten) doorontwikkeld en gekoppeld via een leerecosysteem. Dat ecosysteem voorziet in een centraal ‘loket’ die in verbinding staat met de schakelpunten bij de kennispartners, zodat aanbod en vraag sneller, effectiever en creatiever op elkaar kan worden afgestemd. 

Beoogde resultaten

Een flexibel, toegankelijk portfolio met modules en meerdere learning communities. Gemeentemedewerkers hebben toegang tot kennis, zo mogelijk op maat. De groeiende en gevarieerde leeroplossingen worden verankerd in het reguliere aanbod van onderwijsinstellingen en de VNG Academie.

Impact

LLOGO draagt bij aan beter toegeruste gemeenten, die effectiever samenwerken met bewoners, bedrijven en netbeheerders. Het project legt de basis voor een duurzaam leerecosysteem en draagt bij aan onderwijsinnovatie voor een leven lang ontwikkelen en zorgt voor maatschappelijke impact.

Start- en einddatum

2025 – 2028

Financiering

De waarde van het totale project is 1,1 miljoen euro, mede gefinancierd via het Nationaal Groeifonds (LLO Katalysator), ministerie van OCW

Samenwerking in het consortium

Technische Universiteit Delft (penvoerder), Universiteit Leiden, Erasmus Universiteit Rotterdam, De Haagse Hogeschool, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Gemeente Delft, Platform31

Betrokken vanuit De Haagse Hogeschool

Contact

Voor meer informatie, neem je contact op met lector Ellen Sjoer (E.Sjoer@hhs.nl) of adjunct-directeur Faculteit TIS Wianda Visser (w.a.visser@hhs.nl).