LLOGO: Leren voor een inclusieve energietransitie
Het LLOGO-project versterkt gemeenteambtenaren met kennis en vaardigheden om regie te voeren op een inclusieve energietransitie in de gebouwde omgeving.
Centre of Expertise Global and Inclusive Learning

Gemeenten hebben een sleutelrol in het realiseren van een inclusieve energietransitie. Maar voldoende goed opgeleid personeel is schaars. Het project LLOGO helpt hen hun uitvoeringskracht te versterken onder meer door innovatieve leeroplossingen.
Beginnende gemeenteambtenaren, zij-instromers en interne doorstromers hebben behoefte aan specialistische kennis over de energietransitie. LLOGO richt zich op het ontwikkelen van een vernieuwend leeraanbod dat aansluit op de praktijk en de maatschappelijke urgentie van deze opgave. LLOGO staat voor innovatieve oplossingen voor Leven Lang Ontwikkelen om de inclusieve energietransitie in de Gebouwde Omgeving mogelijk te maken.
Voor de energietransitie hebben we nog lang nieuwe kennis en vaardigheden nodig. Ik ben blij met het consortium dat we hebben gevormd.
– Maaike Zwart, Wethouder Gemeente Delft
Doel
Gemeenten ondersteunen in hun regierol bij een inclusieve energietransitie door als regio passende, innovatieve leeroplossingen te co-creëren.
Doelgroep
Gemeenteambtenaren die zich bezighouden met de energietransitie, zoals beleidsadviseurs, wijkregisseurs, projectleiders, juristen en communicatiemedewerkers. De focus ligt op Zuid-Holland, met landelijke opschaling in het vizier en mogelijke uitbreiding naar andere doelgroepen.
Methode
Het project combineert bestuurlijke lerende netwerken, learning communities en modulaire kennismodules. Alles wordt in co-creatie met vier onderwijsinstellingen en gemeenten (o.a. via de Vereniging Nederlandse Gemeenten) doorontwikkeld en gekoppeld via een leerecosysteem. Dat ecosysteem voorziet in een centraal ‘loket’ die in verbinding staat met de schakelpunten bij de kennispartners, zodat aanbod en vraag sneller, effectiever en creatiever op elkaar kan worden afgestemd.
Beoogde resultaten
Een flexibel, toegankelijk portfolio met modules en meerdere learning communities. Gemeentemedewerkers hebben toegang tot kennis, zo mogelijk op maat. De groeiende en gevarieerde leeroplossingen worden verankerd in het reguliere aanbod van onderwijsinstellingen en de VNG Academie.
Impact
LLOGO draagt bij aan beter toegeruste gemeenten, die effectiever samenwerken met bewoners, bedrijven en netbeheerders. Het project legt de basis voor een duurzaam leerecosysteem en draagt bij aan onderwijsinnovatie voor een leven lang ontwikkelen en zorgt voor maatschappelijke impact.
Start- en einddatum
2025 – 2028
Financiering
De waarde van het totale project is 1,1 miljoen euro, mede gefinancierd via het Nationaal Groeifonds (LLO Katalysator), ministerie van OCW
Samenwerking in het consortium
Technische Universiteit Delft (penvoerder), Universiteit Leiden, Erasmus Universiteit Rotterdam, De Haagse Hogeschool, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Gemeente Delft, Platform31
Betrokken vanuit De Haagse Hogeschool
- Lectoraat Duurzame Talentontwikkeling (Centre of Expertise Global and Inclusive Learning)
- Faculteit Technologie, Innovatie en Samenleving (TIS)
Contact
Voor meer informatie, neem je contact op met lector Ellen Sjoer (E.Sjoer@hhs.nl) of adjunct-directeur Faculteit TIS Wianda Visser (w.a.visser@hhs.nl).