Pilot GenAI
In de pilot GenAI is onderzocht hoe GenAI invloed kan uitoefenen op het dagelijkse werk van onderwijs, onderzoek en ondersteunend personeel binnen De Haagse.
Centre of Expertise Global and Inclusive Learning
De introductie van GenAI in het onderwijs zorgt voor een razendsnelle verandering voor alle betrokkenen. De mogelijkheden om taken te automatiseren, te helpen bij het schrijven en snel nieuwe inhoud te genereren, zijn belangrijke redenen voor de groeiende interesse in het onderwijs. Maar het gebruik ervan roept ook vragen op over de nauwkeurigheid van de output, overmatige afhankelijkheid van technologie en ethisch gebruik van institutionele gegevens. De Haagse Hogeschool is geen uitzondering op deze discussies, aangezien GenAI al op grote schaal wordt gebruikt door docenten, onderzoekers en ondersteunend personeel.
Doel en ontwerp
De Pilot GenAI werd uitgevoerd in opdracht van de AI-stuurgroep van De Haagse Hogeschool en het lectoraat Learning Technology & Analytics werd gevraagd om het onderzoek naar de pilot uit te voeren. Het doel van de pilot is om de invloed van de adoptie van GenAI op het onderwijs, het onderzoek en het ondersteunend personeel van De Haagse te onderzoeken, met name wat betreft de waargenomen bruikbaarheid, kwaliteit en productiviteit van het werk.
Het ontwerp van de pilot was gebaseerd op het Nederlandse 3E-raamwerk, dat een structurele aanpak biedt voor het evalueren van onderwijstechnologie aan de hand van drie bewijsniveaus.
- Het ‘bronsniveau’-bewijs bestond uit een literatuuronderzoek en een veranderingstheorie waarin de effecten worden geschetst die GenAI volgens de hypothese zou hebben op de drie variabelen (bruikbaarheid, kwaliteit en productiviteit) bij de drie personeelsgroepen.
- Het ‘zilveren niveau’ van bewijs gebruikte de TAM-enquête (Technology Acceptance Model) en interviews om inzicht te krijgen in de percepties en ervaringen van medewerkers met betrekking tot het effect van GenAI op de drie variabelen.
- Het ‘gouden niveau’ van bewijs werd gegenereerd door middel van een micro-RCT, waarbij werd gemeten hoe GenAI de kwaliteit en productiviteit beïnvloedde wanneer medewerkers domeinspecifieke taken uitvoerden.
Van inzichten naar actie
De pilot leverde waardevolle inzichten op over hoe GenAI het personeel van De Haagse op verschillende gebieden beïnvloedt. De bevindingen benadrukken dat een succesvolle implementatie niet alleen afhangt van de mogelijkheden van de GenAI tool zelf, maar ook van de geschiktheid voor de taak, de digitale geletterdheid van de gebruikers en de werkomgeving waarin deze wordt toegepast. De bevindingen benadrukten de noodzaak van gedifferentieerde ondersteuning, duidelijk bestuur en voortdurende evaluatie van de continue impact van de implementatie van GenAI bij De Haagse. Lees hier het hele rapport.
Contact
Duurzame toepassing van opkomende technologieën, zoals GenAI heeft baat bij voortdurende kennisuitwisseling en co-creatie. Als je vragen hebt over onze bevindingen of feedback wilt geven, horen we dat graag. We staan ook open voor mogelijkheden om in contact te komen over het onderwerp GenAI in het onderwijs en de beroepspraktijk.
Mocht je hierover in gesprek willen gaan, neem dan contact op met Dr. Manika Garg via [email protected] .