Introductie

Het lectoraat Learning Technology & Analytics onderzoekt het gebruik van technologie in het onderwijs en studiedata om gelijke kansen voor studenten te verbeteren.

Over het lectoraat

Studiedata en technologie in onderwijs kunnen sterke emoties oproepen. Sommigen hebben het beeld dat studenten hiermee vooral gemonitord en geselecteerd zullen worden en dat dit negatief voor hen kan uitpakken: “Computer says no”. Anderen zijn juist lyrisch over de mogelijkheden van data en technologie om het onderwijs en studenten verder te brengen. In beide beelden zit een kern van waarheid, omdat tot beide richtingen de gelegenheid is. Een ding is zeker: technologie en data spelen al een cruciale rol in innovaties in het onderwijs en – gezien de snelle technologische ontwikkelingen – zal dat alleen maar sterker worden. Daarmee groeit ook de noodzaak voor onderzoek hiernaar.

Over de lector

dr. Theo Bakker

Fotograaf: David Meulenbeld

Theo Bakker heeft een brede achtergrond. Hij studeerde Theologie, Informatiekunde en Management Consulting. Hij promoveerde in de Klinische Ontwikkelingspsychologie op het studieverloop en studiesucces van studenten met autisme.

Al sinds 2004 zijn studiedata de rode draad door Theo’s carrière. In eerste instantie met het implementeren van onderwijsadministraties en later het benutten van de informatie uit deze systemen in het kader van studiesucces. Via de Universiteit van Amsterdam en Deloitte Consulting kwam hij in 2014 terecht bij de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2022 promoveerde hij daar op zijn proefschrift ‘Study Progression and Success of Autistic Students in Higher Education, A Longitudinal, Propensity Score-Weighted Population Study’.

In 2021 startte Theo bij De Haagse Hogeschool als directeur van de dienst Onderwijs, Kennis & Communicatie. Na zijn promotie combineert hij nu in de functie als lector Learning Technology & Analytics al zijn kennis en ervaring. Daarnaast werkt Theo als universitair docent bij de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen van de VU.

t.c.bakker@hhs.nl

LinkedIn profiel

Theo Bakker

Team

Binnen ons lectoraat werken onderzoekers, docent-onderzoekers en studenten nauw samen met praktijkpartners om onderzoek te verrichten. Samen zetten zij zich in om de resultaten van het onderzoek -kennis en inzichten- te vertalen naar de praktijk van het onderwijs en de regio.
 

Ontmoet ons team

Team lectoraat LTA

Gelijke kansen in het hoger onderwijs vraagt om oog voor uitzonderingen

 

Publicaties