Digitale samenwerking vergroot internationale onderwijskansen
12 juni 2025
Digitale samenwerking vergroot internationale kansen in het hoger onderwijs en maakt studie-ervaring toegankelijker voor meer studenten, met speciale focus op kansengelijkheid en nieuwe leeropbrengsten.

Studenten doen steeds vaker internationale ervaring op via digitale samenwerking. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Grenzeloos Studeren van Nuffic, uitgevoerd in samenwerking met het lectoraat Learning Technology & Analytics (onderdeel van Centre of Expertise Global and Inclusive Learning).
Het onderzoek laat zien dat digitale internationale samenwerking (DIS), waarbij studenten online samenwerken met medestudenten uit andere landen, voor veel studenten toegankelijker is dan studeren in het buitenland. Vooral studenten met ouders die geen hbo- of wo-studie hebben gevolgd maken vaker gebruik van deze digitale vorm. Zo draagt DIS bij aan meer kansengelijkheid binnen het hoger onderwijs.
Een aantal cijfers op een rij
In totaal had ruim één op de vijf afgestudeerden in het hbo en wo een internationale ervaring. Ongeveer de helft daarvan volgde een programma in het buitenland, de andere helft deed mee aan een digitale samenwerking. Binnen het hbo is de deelname aan internationale ervaringen hoger dan in het wo.
Bovendien levert DIS andere leeropbrengsten op dan fysieke mobiliteit. Waar studeren in het buitenland vooral bijdraagt aan zelfstandigheid en persoonlijke ontwikkeling, noemen deelnemers aan DIS vaker verbeterde taalvaardigheid en digitale samenwerking. In een nieuwsartikel van Nuffic licht onderzoeker Anneloes Slappendel-Henschen het rapport verder toe.
Bijdrage van De Haagse Hogeschool
Samen met de Vrije Universiteit en Nuffic is De Haagse Hogeschool betrokken bij dit onderzoek. Vanuit De Haagse doet het lectoraat Learning Technology & Analytics onderzoek naar de manier hoe technologie en studiedata kunnen bijdragen aan toegankelijk en inclusief onderwijs.
Voor dit onderzoek heeft het lectoraat samen met de collega’s van het Nuffic de CBS-dataset geanalyseerd die aan het onderzoek ten grondslag ligt en meegewerkt aan het eindrapport. Daarnaast werkt lector Theo Bakker aan een vervolg. Hij onderzoekt of verschillen in kansengelijkheid invloed hebben op een internationale ervaring in de studie. Vanuit de Vrije Universiteit doet hij verdiepend onderzoek naar de internationale studie-ervaring van studenten met autisme.
Wil je meer weten?
Meer informatie lees je op de projectpagina Grenzeloos Studeren op de website van De Haagse Hogeschool. Het volledige rapport is te vinden via de website van Nuffic.