Relational Peer Mediation en Ongemak
Relational Peer Mediation bij De Haagse Hogeschool zet ongemak om in groei door studenten en medewerkers te helpen vaardigheden te ontwikkelen op het gebied van empathie, dialoog en conflictoplossing.
Centre of Expertise Global and Inclusive Learning
Het Comenius-project Relational Peer Mediation bij De Haagse Hogeschool versterkt affectief leren en training in conflictvaardigheden. Door te werken met de Pedagogiek van Ongemak bevordert het initiatief empathie, veerkracht en constructieve dialoog binnen onze diverse academische gemeenschap.
Door middel van peer mediation transformeren we ongemak in verbinding en conflict in groei. Dit project stelt onze gemeenschap in staat een inclusieve en sociaal rechtvaardige vorm van onderwijs op te bouwen.
– dr. Barbara Warwas, Projectleider
Achtergrond
In het hoger onderwijs leiden verschillen in waarden, perspectieven en identiteiten vaak tot ongemak of conflict. In plaats van deze spanningen te vermijden, gebruikt dit project ze als leerzame kansen. Met steun van de Comenius Leadership Fellow-beurs sluit het project direct aan bij de missie van De Haagse Hogeschool: het creëren van sociaal rechtvaardig en inclusief onderwijs.
Doel
Het project heeft tot doel studenten en medewerkers toe te rusten en voor te bereiden op constructieve omgang met conflicten door middel van mediationvaardigheden, zodat ongemak kan worden omgezet in kansen voor leren, samenwerking en groei.
Doelgroep
Het project ondersteunt alle studenten en medewerkers van De Haagse door emotionele veerkracht, inclusiviteit en sterkere gemeenschapsbanden te bevorderen. Daarnaast bereidt het afgestudeerden voor met vaardigheden in conflictoplossing die waardevol zijn in professionele en internationale contexten.
Methode
De activiteiten omvatten:
- Fora voor het delen van verhalen
- Kritische dialogen
- Training in conflictvaardigheden
- Oprichting van een Peer Mediation Clinic als duurzaam hulpmiddel, waarin peer mediation wordt gecombineerd met de Pedagogiek van Ongemak
Resultaten
Het project levert:
- Peer mediation-workshops en trainingssessies
- Fora voor het delen van verhalen en kritische dialogen
- Een Peer Mediation Clinic als permanent ondersteuningspunt bij De Haagse
- Een innovatief model voor affectief leren dat in het onderwijs breed toepasbaar is
Impact
Het project bevordert een inclusieve en sociaal rechtvaardige academische cultuur. Het versterkt emotionele intelligentie, empathie en samenwerking onder studenten en medewerkers, in lijn met de kennisagenda van De Haagse op het gebied van duurzaamheid, rechtvaardige samenleving en digitale toekomst.
Meer informatie
Volg het project op Instagram: @thuaspeermediation
Lees meer: relationalpeermediation.nl
Start- en einddatum
Maart 2025 - februari 2027
Financiering
NRO: Comenius Leadership Fellow Grant 2024-2027
Samenwerking
- Lectoraten: Multilevel Regulation en Inclusive Education
- Centre of Expertise Global & Inclusive Learning
Team
- dr. Barbara Warwas (Projectleider)
- dr. Naomi van Stapele (Mede-aanvrager)
- Projectteam van docenten, studentleiders en onderzoekers