Het Comenius-project Relational Peer Mediation bij De Haagse Hogeschool versterkt affectief leren en training in conflictvaardigheden. Door te werken met de Pedagogiek van Ongemak bevordert het initiatief empathie, veerkracht en constructieve dialoog binnen onze diverse academische gemeenschap.

Door middel van peer mediation transformeren we ongemak in verbinding en conflict in groei. Dit project stelt onze gemeenschap in staat een inclusieve en sociaal rechtvaardige vorm van onderwijs op te bouwen.


 – dr. Barbara Warwas, Projectleider 

Achtergrond

In het hoger onderwijs leiden verschillen in waarden, perspectieven en identiteiten vaak tot ongemak of conflict. In plaats van deze spanningen te vermijden, gebruikt dit project ze als leerzame kansen. Met steun van de Comenius Leadership Fellow-beurs sluit het project direct aan bij de missie van De Haagse Hogeschool: het creëren van sociaal rechtvaardig en inclusief onderwijs.

Doel

Het project heeft tot doel studenten en medewerkers toe te rusten en voor te bereiden op constructieve omgang met conflicten door middel van mediationvaardigheden, zodat ongemak kan worden omgezet in kansen voor leren, samenwerking en groei.

Doelgroep

Het project ondersteunt alle studenten en medewerkers van De Haagse door emotionele veerkracht, inclusiviteit en sterkere gemeenschapsbanden te bevorderen. Daarnaast bereidt het afgestudeerden voor met vaardigheden in conflictoplossing die waardevol zijn in professionele en internationale contexten.

Methode

De activiteiten omvatten:

  • Fora voor het delen van verhalen
  • Kritische dialogen
  • Training in conflictvaardigheden
  • Oprichting van een Peer Mediation Clinic als duurzaam hulpmiddel, waarin peer mediation wordt gecombineerd met de Pedagogiek van Ongemak

Resultaten

 Het project levert:

  • Peer mediation-workshops en trainingssessies
  • Fora voor het delen van verhalen en kritische dialogen
  • Een Peer Mediation Clinic als permanent ondersteuningspunt bij De Haagse
  • Een innovatief model voor affectief leren dat in het onderwijs breed toepasbaar is

Impact

Het project bevordert een inclusieve en sociaal rechtvaardige academische cultuur. Het versterkt emotionele intelligentie, empathie en samenwerking onder studenten en medewerkers, in lijn met de kennisagenda van De Haagse op het gebied van duurzaamheid, rechtvaardige samenleving en digitale toekomst. 

Meer informatie

Volg het project op Instagram: @thuaspeermediation

Lees meer: relationalpeermediation.nl

Start- en einddatum

Maart 2025 - februari 2027

Financiering

NRO: Comenius Leadership Fellow Grant 2024-2027

Samenwerking

Team

  • dr. Barbara Warwas (Projectleider)
  • dr. Naomi van Stapele (Mede-aanvrager)
  • Projectteam van docenten, studentleiders en onderzoekers 

Contact

[email protected]