Hoe kunnen we de stem van de student -en daarmee de ontwikkeling van de student en de hogeschool- versterken? Deze vraag staat centraal in het onderzoek Student Voice, waarvoor het lectoraat Wereldburgerschap een Comeniusbeurs heeft aangevraagd.

Het is het recht van iedere student zijn mening te geven, gehoord te worden en mee te beslissen, zeker over zaken die hem of haar aangaan. Dat maakt het onderwijs effectiever en betekenisvoller. Daarom onderzoekt het lectoraat Wereldburgerschap op welke manier en in hoeverre studenten zich gehoord en gezien voelem binnen De Haagse Hogeschool. Daarbij wordt onder andere gekeken naar belemmerende en bevorderende factoren voor โ€˜student voiceโ€™ zodat deze binnen De Haagse versterkt kan worden. 

Rapportcijfer 6 

Uit een eerste vooronderzoek door associate lector Wereldburgerschap Carien Verhoeff, blijkt dat studenten aan De Haagse โ€˜student voiceโ€™ voldoende waarderen, maar vinden dat het nog (veel) beter kan. Zij geven het een rapportcijfer 6. Studenten voelen zich wel welkom bij De Haagse, maar niet (altijd) gehoord. Zij geven aan behoefte te hebben aan betrokkenheid, bij hun studie, de hogeschool รฉn het ontwerp en uitvoering van onderwijs en onderzoek. 

Quick wins

Het vooronderzoek levert enkele quick wins op, zoals het terugkoppelen van resultaten van evaluaties en het duidelijk maken wat er met de input van studenten wordt gedaan. Voor een vervolgonderzoek wil Carien samen met Laurence Guรฉrin (lector Wereldburgerschap) onderzoeken op welke wijze een collaboratieve leadership partnership op klas-, curriculum- en managementniveau โ€˜student voiceโ€™ kan versterken. Het lectoraat werkt hierbij samen met andere partners in het beroepenveld en universiteiten. 

Meer informatie