Veerkrachtige verpleegkundigen in turbulente tijden
Dit project onderzoekt hoe onderwijs veerkracht kan stimuleren, zodat studenten verpleegkunde sterker worden door tegenslag.
Centre of Expertise Global and Inclusive Learning
Dit project onderzoekt hoe onderwijs studenten kan toerusten om te floreren tijdens transities. Binnen de opleiding Verpleegkunde van De Haagse Hogeschool wordt een onderwijsecosysteem verkend dat studenten niet alleen helpt tegenslagen te doorstaan, maar hen juist sterker en innovatiever maakt door de onvermijdelijke uitdagingen in de zorg. Zo ontwikkelen zij de capaciteit om te groeien door moeilijkheden, nieuwe oplossingen te vinden en persoonlijke veerkracht te versterken, in plaats van door toekomstige tegenslag beperkt te worden.
Studenten verdienen onderwijs dat hen leert hoe te floreren in de wereld: de wereld heeft hen nodig
– Annemarie Bergsma
Achtergrond project
Professionals ervaren toenemende druk door personeelstekorten, materiaalgebrek en complexe werkomgevingen, versterkt door mondiale uitdagingen zoals pandemieën, klimaatverandering en internationale spanningen. Deze omstandigheden vragen niet alleen om oplossingen, maar ook om een andere manier van leren en werken: één waarin moeilijkheden worden benut als katalysator voor vernieuwing.
Dit project verkent, vanuit de opleiding Verpleegkunde, hoe een toekomstgericht onderwijssysteem eruit kan zien dat studenten voorbereidt om te floreren in een werkveld waarin uitdagingen en transities de dagelijkse realiteit vormen.
Doel
Dit project ontwikkelt een onderwijsecosysteem dat toekomstig verpleegkundigen leert groeien door tegenslag en hen voorbereidt op een uitdagende zorgwereld.
Doelgroep
Het onderwijs voor studenten verpleegkunde wordt ontwikkeld met studenten en docenten verpleegkunde, verpleegkundigen, managers en ex-patiënten.
Methode
In dit project combineren we kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Samen met studenten, docenten en andere betrokkenen vertalen we inzichten naar onderwijsprincipes, die vervolgens in de praktijk worden getest en verfijnd. Zo ontwikkelen we een leeromgeving die studenten in staat stelt sterker te worden door uitdagingen, met ruimte voor persoonlijke groei en maatwerk.
Resultaten
Verwachte resultaten zijn concrete handvatten voor het ontwerpen van een onderwijsecosysteem dat studenten verpleegkunde helpt hun veerkracht blijvend te ontwikkelen. Zo versterken zij hun gezondheid en welzijn, en leren zij moeilijkheden te benutten voor groei en innovatie. Zo ontwikkelen verpleegkundigen zich tot professionals die zowel persoonlijk als professioneel floreren, en bijdragen aan een zorgsector die continu vernieuwt en versterkt. De ontwikkelde handvatten geven inzicht in de onderwijscondities die groei door tegenslag stimuleren.
Impact
Het project beoogt bij te dragen aan onderwijs dat studenten verpleegkunde beter voorbereidt op complexe maatschappelijke transities en bijbehorende zorguitdagingen, door hun veerkracht, weerbaarheid en innovatievermogen te versterken. Het levert kennis op over de onderwijscondities die dit mogelijk maken. Daarmee draagt het bij aan bredere inzichten over hoe onderwijs op een regeneratieve manier kan helpen mensen en andere systemen te ondersteunen in mondiale veranderingsprocessen, zodat zij wendbaar en toekomstvaardig kunnen handelen.
Meer informatie
Voor meer informatie, neem je contact op met Annemarie Bergsma: [email protected]. Je kunt haar profiel ook op LinkedIn vinden.
Start- en einddatum
2025 - 2030
Financiering
Het project wordt gefinancierd door een promotievoucher van De Haagse Hogeschool.
Samenwerking
Dit project is in samenwerking met Universiteit Wageningen.
Team
- Annemarie Bergsma MSc- lectoraat Duurzame Talentontwikkeling
- dr. Ellen Sjoer - lectoraat Duurzame Talentontwikkeling
- dr. Miranda de Hei - lectoraat Duurzame Talentontwikkeling
- prof. dr. ir. Arjen Wals –Research Group Education and Learning Sciences, Wageningen School of Social Sciences, Wageningen University