Om de sportbeleving bij parasportevenementen te vergroten, is het belangrijk dat de toeschouwers begrijpen wat er gebeurt op het veld. Samen met Basketball Experience NL (BEN) doet het lectoraat Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport hier onderzoek naar. Het doel van dit onderzoek is om meer mensen te betrekken bij rolstoelsporten. Dit doen we door inzicht in de geleverde prestaties van de sporters te geven, al tijdens de wedstrijd.

Unieke methode in Nederland

In dit project wordt een methode ontwikkeld om live prestatie feedback te geven voor rolstoelsporters. De tool die hiervoor gemaakt wordt, is bruikbaar tijdens trainingen van alle rolstoelsporters, maar ook tijdens rolstoelpassingen of clinics door BEN. Het is een uniek concept dat nog nooit eerder voor rolstoelsporten ontwikkeld werd. Nederland kan daarmee de toon zetten bij de European Para Championchips en andere rolstoelsport evenementen.

Het onderzoek

Een IMU op het wiel van een sportrolstoel geeft de mogelijkheid om rolstoelbewegingen te meten. Allereerst moeten de rolstoelafmetingen bekend zijn, denk hierbij aan wielmaat en breedte. Met die gegevens kan de sensordata binnengehaald worden. De sensor geeft via een signaal informatie over de rotatiesnelheid en versnellingen. Deze informatie is om te zetten naar snelheid en draaibeweging (rotatie). Met die gegevens zijn ook andere uitkomsten te berekenen, zoals afgelegde weg, tijd in snelheidszones, aantal sprints, versnellingen, aantal rotaties, etc.

Het meten van individuele rolstoelprestaties is nog redelijk nieuw en Nederland loopt daarin voorop bij het uitvoeren van wetenschappelijk- en praktijkonderzoek en sportondersteuning. Het toepassen van de kennis en technologie voor het live weergeven van rolstoelprestaties is een unicum. Dit zet Nederland - ook rond de organisatie van het European Para Championships - op de kaart.

Dit meetprincipe met sensoren is toepasbaar voor alle rolstoelsporten, zoals tennis, rugby, basketbal, maar ook rolstoelracen. De sensoren zijn eenvoudig te monteren op de rolstoel.

Livestream van wedstrijd inclusief data op basis van de sensoren
Dashboard van sensordata

Samenwerking

De methode met IMU’s om feedback op rolstoelprestaties te geven is ontwikkeld in een samenwerking van de Haagse Hogeschool, TU Delft, NOC*NSF, BEN en diverse sportbonden.

Duur

Dit project loopt ten minste tot de European Para Championships van 2023, waarbij men voornemens is om de technieken ook daar nog te blijven doorontwikkelen.

Rienk van der Slikke (r.m.a.vanderslikke@hhs.nl)