% baan na 1,5 jaar | Startsalaris bij volledige baan | % doorstudeerders |
| 87 % | € 2.669 - € 3.468 bruto | 14% |
Wat is je toekomstperspectief na de hbo Commerciële Economie, Digital Marketing & Sales? Dat ligt er maar aan wat jouw wensen voor je carrière zijn, want de baankansen zijn vrij breed. Tegenwoordig gaat bijna alles digitaal en is er dus ook veel werk in de wereld van e-commerce en marketing. Er zijn veel functies waarop je kunt solliciteren die ook nog eens op veel plekken gevraagd worden. Een grote werkzekerheid dus, na je studie Commerciële Economie.
Wat kun je worden met Commerciële Economie, Digital Marketing & Sales?
Wat kun je worden met de opleiding Commerciële Economie, Digital Marketing & Sales? Van alles! Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als:
- E-commerce manager
- CRM-manager
- Direct marketeer
- Accountmanager
Het leuke van deze banen is dat je steeds mag schakelen tussen analyse, strategie en uitvoering. Zowel uitdenken als uitvoeren dus! En je kunt in allerlei sectoren terecht, binnen Nederland of daarbuiten. Want internationaal carrière maken is met deze studie zeker een optie. Van startup tot grote corporate, van mkb tot non-profit. Ook kun je natuurlijk bij een bureau gaan werken of aan de slag als ZZP.
Welke beroepen kun je doen na de opleiding Commerciële Economie, Digital Marketing & Sales? De keuze is reuze, daarom lichten we een paar mooie banen voor je uit.
Direct marketeer
Een leuke baan waarop je kunt solliciteren na de opleiding Commerciële Economie, Digital Marketing & Sales is direct marketeer. Als direct marketeer houd je je bezig met marketing die direct is gericht op je doelgroep. Je doel is dat de ontvanger na het lezen of zien van je bericht wat doet. Bijvoorbeeld dat die een aankoop doet, zich ergens voor aanmeldt of informatie opvraagt. Hiervoor bedenk en maak je gepersonaliseerde – en superaantrekkelijke – berichten. Die stuur je uit via mail, sms, social media of de ouderwetse post. Om je berichten steeds beter te laten aansluiten op de doelgroep, analyseer je je campagnes. Dankzij het inzicht uit de data kun je je campagnes continu optimaliseren en dus meer impact maken.
E-commerce manager
Wie koopt er niet online tegenwoordig? En precies dat is jouw domein als e-commerce manager. Je beheert, onderhoudt en optimaliseert de online verkoop van een organisatie. Je denkt na over hoe je de verkoop kunt stimuleren. Dit doe je op basis van data: je analyseert verkoopgegevens en klantgedrag en trekt daar lessen uit. Bijvoorbeeld hoe de webshop of verkoop beter kan. Ook coördineer je de online marketingcampagnes, je beheert de digitale marketingkanalen en zorgt voor een up-to-date productaanbod. Natuurlijk doe je dit niet alleen. Je werkt hiervoor samen met je collega’s van marketing, IT en logistiek.
Accountmanager
Voor een accountmanager draait alles om de klant. Je bent het eerste aanspreekpunt voor klanten en onderhoudt regelmatig en goed contact. Zo kan je relaties met klanten opbouwen, onderhouden en versterken. Dit is dus echt iets voor mensen-mensen. Het doel van die goede klantrelatie is natuurlijk kansen creëren en de omzet vergroten. Een accountmanager identificeert verkoopkansen, onderhandelt over contracten, stelt offertes op en lost problemen op.
Wat verdien je?
Het startsalaris na de hbo-opleiding Commerciële Economie, Digital Marketing & Sales is goed. Na de opleiding verdien je gemiddeld zo’n € 3.016 bruto per maand (opleiding.com). Hoe hoog je startsalaris is, hangt natuurlijk erg af van wat je gaat doen en waar. Bij grote bedrijven verdien je over het algemeen meer dan bijvoorbeeld bij een mkb of non-profitorganisatie. Een van de bestbetaalde banen die je kunt doen na de opleiding Commerciële Economie, Digital Marketing & Sales is marketingmanager. Zeker als je goed bent in je vak, je continu blijft ontwikkelen en steeds hogerop komt, kun je dan lekker verdienen. Als senior marketing manager kun je uiteindelijk tussen de € 6.000 en € 8.500 bruto per maand verdienen.
Waarom biedt Digital Marketing & Sales goede baankansen?
Na de opleiding Commerciële Economie, Digital Marketing & Sales zijn de verwachtingen voor het vinden van een baan goed, volgens studiekeuze123.nl. De vraag naar personeel is in deze branche bijna gelijk aan het aanbod van personeel. Oftewel: voor elke baan is er iemand beschikbaar. Het mooie van de studie is dat je breed wordt opgeleid: je leert van alles over marketing, sales, digitalisering en communicatie. Hierdoor ben je als werknemer straks breed inzetbaar en dat is natuurlijk erg aantrekkelijk voor je toekomstige werkgever! Bovendien is marketing van alle tijden. Bedrijven zullen nooit zonder professionals kunnen die digitaal vaardig zijn, inzicht hebben in wat de doelgroep wil en die doelgroep ook kunnen bereiken. Een prima toekomstperspectief dus, na de opleiding Commerciële Economie, Digital Marketing & Sales.
Welke mogelijkheden heb je om door te studeren?
Direct aan de bak? Of wil je doorstuderen na je opleiding Commerciële Economie, Digital Marketing & Sales? Het kan allebei en ligt er maar aan waar je zin in hebt. Twee leuke masters die goed aansluiten op de bachelor zijn de master of Business Administration en de master International Communication Management, beide aan De Haagse Hogeschool.