Hoe kun je als docent AI op een eerlijke en kansengelijke manier inzetten in je lessen? Die vraag staat centraal in een nieuw project van De Haagse Hogeschool binnen de Sleutelpositie-regeling van Npuls. Onder coördinatie van lector Theo Bakker van het lectoraat Learning Technology & Analytics, onderdeel van het Centre of Expertise Global and Inclusive Learning, gaan docenten, ondersteuners, onderzoekers en studenten samen aan de slag om te ontdekken hoe AI kan bijdragen aan inclusiever onderwijs.

Wat is een sleutelpositie eigenlijk?

Binnen het landelijke Npuls-programma werken hogescholen en universiteiten samen aan de digitale transformatie van het onderwijs. Iedere instelling heeft een zogenoemd Sleutelteam: een groep collega’s die onderwijs, onderzoek en beleid met elkaar verbindt en zorgt dat innovaties van Npuls echt in de klas terechtkomt. Met de stimuleringsregeling Sleutelpositie krijgen deze teams extra middelen om hun impact te vergroten.

AI inzetten voor kansengelijkheid

Bij De Haagse Hogeschool richt het project zich op drie opleidingen: Voeding & Diëtetiek, Communication & Multimedia Design en Integrale Veiligheidskunde. Docenten uit deze opleidingen onderzoeken hoe AI kan helpen om studenten gelijke kansen te bieden. Het startpunt hiervoor is de visie op de impact van AI op kansengelijkheid die vorig jaar is geschreven voor Npuls door lector Theo Bakker. Denk aan gratis toegang tot AI-tools voor studenten of het gebruik van AI-tools door docenten om studenten te ondersteunen in hun persoonlijke leerbehoeften. Maar ook het bewust omgaan met bias in AI en eventuele risico’s van het gebruik op uitsluiting.

Leren met en van elkaar

De docenten ontwikkelen interventies die ze samen met studenten testen en verbeteren. Daarbij gebruiken ze de visie en het 3E-framework, een methode waarmee ze onderzoeken welke EdTech echt werkt. De inzichten zullen met hulp van collega’s van OKC gedeeld worden in de Haagse AI-basiscursus en via het Center for Teaching & Learning, zodat ook andere opleidingen ervan kunnen profiteren. Ook landelijk worden de inzichten via Npuls verder verspreid voor andere onderwijsinstellingen. 

Blik vooruit

“AI biedt kan kansengelijkheid verbeteren, maar alleen als we het bewust gebruiken,” zegt Theo Bakker. “Met dit project ontdekken docenten met elkaar hoe ze AI in kunnen zetten op een manier die elk talent tot zijn recht laat komen.”

Het project loopt tot eind 2026 en draagt bij aan de bredere ambitie van De Haagse Hogeschool: onderzoekend leren met impact, voor gelijke kansen, beter onderwijs en een inclusieve leeromgeving.

Voor meer informatie over dit project, neem je contact op met dr. Theo Bakker: [email protected].