Felicitaties aan de twee teams van medewerkers van De Haagse Hogeschool die na afsluiting van de leergang ‘Leadership Challenge with Data Analytics’ een gedeelde tweede  prijs mee naar Den Haag konden nemen. Een leergang waar zij vooral meer leerden over de randvoorwaarden en neveneffecten die bij gegevensanalyse komen kijken. Dat deden zij aan hand van verschillende praktijkcases – de challenges – waar tijdens de leergang in teams aan gewerkt werd. Lector Learning Technology & Analytics, Theo Bakker, coachte het team van TU Delft naar de overwinning. 

Gegevensanalyse binnen De Haagse

Bij randvoorwaarden en neveneffecten kun je bijvoorbeeld denken aan ethische, juridische, privacy en technische vraagstukken die ieder onderdeel van de organisatie raken. En daar houden dus medewerkers vanuit verschillende onderdelen van De Haagse zich dagelijks mee bezig. Zo heeft iedere faculteit beleids-, advies- en kwaliteitsmedewerkers (BAK-medewerkers) en de dienst Onderwijs en Onderzoek heeft het team Institutional Research & Analytics. Het lectoraat Learning Technology & Analytics (LTA) van kenniscentrum Global and Inclusive Learning doet zelfs onderzoek naar gegevensanalyse. 

“Gegevensanalyse – of misschien beter bekend als data analytics – is vaak de aanzet tot een verandering of verbetering. Zulke analyses geven inzicht en antwoorden. Zowel vooraf: welk punt moeten we aanpakken? Als achteraf: werkt de interventie? Op De Haagse gebruiken we het bijvoorbeeld om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren en struikelblokken voor studenten te voorkomen,” legt Theo uit.

Challenges

Dennis Brouwer, Jorno van Gelder, Kim van der Kruis en Esterella de Roo van team Institutional Research & Analytics (OKC) en Monique Deleu (M&O), Bob Rietbergen (BFM) en Nando Rensen (GVS & docent-onderzoeker bij het lectoraat LTA) als BAK-medewerkers namen deel aan de leergang. Memon Boukiour en Marcel van Vliet van lectoraat LTA maakten de Haagse vertegenwoordiging compleet. 

“In de challenges komen veel aspecten aan bod. Zo ontwierpen Marcel en ik een plug-in voor studenten om zich beter te kunnen voorbereiden op toetsen ”, vertelt Memon. Het andere Haagse team ontwierp een dashboard voor studentbegeleiders. Esterella: “De kracht van ons team lag in het multidisciplinaire karakter en de samenwerking tussen dienst, faculteiten en lectoraat. Het product is echt in co-creatie tot stand gekomen.”

“Inderdaad is het mooi dat we met zo’n brede vertegenwoordiging vanuit De Haagse aan deze leergang konden deelnemen. Daarmee draagt de opleiding niet alleen bij aan professionalisering van de medewerkers, maar zorgt het ook dat de interne lijntjes korter worden en er meer verbinding ontstaat. Voor het lectoraat dat nu ruim een jaar draait, zie ik deze leergang ook echt als een doorontwikkeling”, voegt Theo toe.

Meer weten?

Wil je meer weten over de inhoud van de twee projecten? Neem dan contact op met Esterella de Roo en Dennis Brouwer van OKC of Memon Boukiour en Marcel de Vries van het lectoraat.