Doctorale Grant EAIE voor Eveke de Louw
23 september 2025
Met deze grant doet zij promotieonderzoek naar de rol van onderwijskundigen bij het verankeren van internationalisering in het curriculum.
Onderzoeker Eveke de Louw van het lectoraat Global Learning heeft een Doctorale Research Grant toegekend gekregen van de European Association for International Education (EAIE) voor haar promotieonderzoek. Het lectoraat maakt onderdeel uit van het Centre of Expertise Global and Inclusive Learning van De Haagse Hogeschool.
De EAIE Doctoral Research Grants zijn in 2024 gelanceerd om onderzoekers die aan het begin van hun wetenschappelijke carrière staan, te ondersteunen bij het verder ontwikkelen van innovatieve ideeën rondom internationalisering in het hoger onderwijs. Uit een diverse groep kandidaten wereldwijd zijn de winnaars geselecteerd op basis van de kwaliteit en relevantie van hun onderzoeksvoorstellen, en hun potentieel om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan het internationale hoger onderwijs in Europa en daarbuiten.
Persoonlijke reactie
“Toen ik de mail met het goede nieuws kreeg, heb ik eerst mijn supervisors geappt en na het gejuich, dacht ik, wat een enorme erkenning! Dit laat zien dat het onderwerp belangrijk is en wordt gesteund vanuit het veld”, aldus Eveke zelf.
Over het onderzoek
Als PhD-kandidaat bij de Rijksuniversiteit Groningen kijkt Eveke in haar promotieonderzoek naar de rol van onderwijskundigen en onderwijsadviseurs bij het internationaliseren van het curriculum. Dat betekent: hoe opleidingen hun onderwijs zo vormgeven dat studenten beter worden voorbereid op een steeds internationalere samenleving en arbeidsmarkt.
Eveke wil begrijpen hoe deze professionals hun werk zien, welke uitdagingen ze tegenkomen en hoe ze binnen hun onderwijsinstelling bewegen. Door verhalen en ervaringen uit verschillende Europese hogescholen en universiteiten te verzamelen en te vergelijken, wil ze inzicht krijgen in wat er goed werkt én waar nog kansen liggen. Het uiteindelijke doel is een praktisch raamwerk ontwikkelen dat deze professionals ondersteunt in hun werk, zodat internationalisering niet een losse toevoeging is, maar een vanzelfsprekend onderdeel van het onderwijs.
“Onderwijskundigen en onderwijsadviseurs zijn een cruciale stakeholder in het internationaliseren van curricula”, vertelt Eveke. “Maar in de praktijk zijn ze daar nauwelijks bij betrokken. Met dit onderzoek wil ik laten zien wat hun onderwijskundige toevoeging kan zijn in het proces en welke factoren hun betrokkenheid kunnen beïnvloeden.”
Belangrijk voor De Haagse
Dit onderzoek laat zien dat De Haagse Hogeschool veel kennis heeft over internationalisering, en dat het goed past bij wat de hogeschool belangrijk vindt in onderwijs en onderzoek. Het gaat erom dat internationale perspectieven niet achteraf toegevoegd worden aan opleidingen, maar meteen onderdeel zijn van hoe lessen en programma’s worden ontworpen. Daardoor leren studenten beter hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan een rechtvaardige en duurzame wereld.
CvB lid Arend Hardoff zegt hierover: “Het mooie van Eveke’s werk is dat het laat zien hoe onderzoek van De Haagse ons onderwijs vernieuwt en betekenisvoller maakt. Daarmee bereiden we studenten beter voor om als wereldburgers bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving. We zijn er trots op dat dit onderzoek nu al internationaal erkenning krijgt, en zien uit naar de toekomstige resultaten.”
Over Eveke de Louw
Eveke de Louw heeft ruim twintig jaar ervaring op het gebied van internationalisering in het hoger onderwijs. Binnen De Haagse Hogeschool bekleedde zij verschillende coördinerende en leidinggevende functies, waaronder International Student Co-coördinator, Teamleider en Senior International Officer. Momenteel werkt zij als onderzoeker en ‘academic developer’ bij het Centre of Expertise Global and Inclusive Learning, waar zij actieonderzoek uitvoert naar curriculum-internationalisering en opleidingsteams ondersteunt met trainingen en advies.
Wat Eveke hoopt met dit promotieonderzoek te bereiken?
“Ik hoop dat dit onderzoek helpt om internationalisering meer in te bedden in processen van onderwijsontwikkeling en innovatie zodat het niet achteraf als los onderdeel wordt toegevoegd maar in de kern wordt meegenomen. Alleen zo kan internationalisering echt resulteren in transformatief onderwijs.”
Met deze grant krijgt haar onderzoek internationale erkenning en praktische ondersteuning om verder bij te dragen aan de ontwikkeling van kennis en praktijk rondom curriculum-internationalisering.
Meer weten over het onderzoek ‘The Role of Educational Developers in Internationalisation of the Curriculum (IoC)’? Neem contact op met Eveke via: [email protected].