Door: Cathelijne de Groot, student-assistent Lectoraat Changing Role of Europe

Op maandag 3 april kwamen er verschillende studenten bij elkaar in de Speakers’ Corner van De Haagse Hogeschool om te praten over het onderwerp How EU Climate Policies affect the Younger Generation, een bijeenkomst op initiatief van de European Impact Hub in samenwerking met het Huis van Europa. De studenten deden dit niet alleen, maar onder begeleiding van ervaren experts, zoals Bas Eickhout, lid van het Europees Parlement, Laura de Vries van de Jonge Klimaatbeweging, Arjen Kapteijns wel bekend als de Haagse Wethouder Duurzaamheid, Energietransitie en Klimaatadaptatie, Prof dr. Herman Russchenberg van Delft University, Giulia Teodoro van de European Climate Pact en dr. Laura Stevens wiens kennis over biomimicry erg bekend is binnen De Haagse. Rosa Groen modereerde de middag.

Tijdens deze gesprekken werden veel verschillende vragen gesteld over het Europees Klimaatbeleid. En dat we als ‘jonge generatie’ deze panelleden mochten bevragen, maakte het wel veel spannender.

Workshops

Na een korte pauze was het tijd voor de workshops, waar studenten de theorie van de eerste helft van de bijeenkomst konden toepassen in de door hen gekozen workshops. Zoals de titel van de bijeenkomst al doet vermoeden, gingen de workshops over niets minder dan het klimaat.

Er was bijvoorbeeld de workshop van dr. Laura Stevens van de opleiding Industrial Design Engineering. Hier gingen studenten aan de slag met biomimicry waarbij ze oplossingen uit de natuur gebruiken, bijvoorbeeld in de duurzame bouw, om geïnspireerd door te raken. Zeker niet raar ook, want de term biomimicry is afgeleid van de samentrekking van de Griekse woorden bios ’leven’ en mimesis ’imiteren’, dus letterlijk ’het leven imiteren’.

Verder gaven studenten Bestuurskunde/Overheidsmanagement in hun workshops informatie over Den Haag - de internationale stad van vrede en recht - en over het Europese klimaatbeleid, om erachter te komen hoe bekend deze onderwerpen zijn bij omwonenden. Door verschillende interviews af te nemen met jongeren uit Haagse krachtwijken, hoopten de studenten daar meer over te leren. In deze interviews komen veel onderwerpen aan bod met bijvoorbeeld vragen over de ‘just transition’ en het ‘Fit for 55-package’.

De studenten van International and European Law maakten op basis van scenario’s afwegingen of in een vriendengroep reizen per trein of vliegtuig beter te verantwoorden was.

Indrukken

Nadat de workshops waren afgelopen, verhuisde iedereen weer richting de Speakers’ Corner. Er waren meer mensen dan eerst en het leek alsof ze flink energie hadden gekregen van de workshops. Ook de panelleden hadden een kijkje genomen bij de workshops. Jeremy Herry, representant van de Directorate General Climate Action bij de Europese Commissie (DG CLIMA), vertelde trots langs te zijn geweest bij de workshop over biomimicry. Hij noemde het ‘een idee van de toekomst’ om zo klein te denken en toch zo groot.

Twee nieuwe panelleden namen plaats en de studenten kregen de kans om hun eigen uitkomsten uit de workshops te delen. Ideaal natuurlijk, want op die manier kregen de studenten die de workshops hadden georganiseerd, direct feedback op hun workshops.

Ook het publiek kreeg de kans om nog te kunnen praten met de panelleden, organisatoren en de moderator van vandaag tijdens een netwerkmoment. Al met al, een dag om met veel plezier en energie op terug te kijken!