Op 19 en 20 mei verwelkomde De Haagse Hogeschool (HHS) de tweede fysieke bijeenkomst van het driejarige METACOG-project van Erasmus+. Dit project, met bijdragen van docent-onderzoekers Kanan Dhru en Jeffrey Dahl van het lectoraat Multilevel Regulation, richt zich op het ontwikkelen van een AI-geletterdheidsprogramma voor Europese burgers.

Tijdens de tweedaagse bijeenkomst werkten academische partners van Haaga-Helia University of Applied Sciences (Finland), de Technische Universiteit van Košice (Slowakije) en de Universiteit van Montenegro samen aan de co-creatie van een gezamenlijke online cursus (MOOC). Deze cursus is bedoeld om kritisch omgaan met online informatie te stimuleren.

Deze bijeenkomst heeft niet alleen onze gezamenlijke resultaten verder gebracht, maar ook ons onderlinge begrip en de samenwerking versterkt.

– Kanan Dhru, docent-onderzoeker

Hoogtepunten van de bijeenkomst waren onder meer een presentatie van Joshua Levine, die inzichten deelde uit een door studenten geleid project over nepnieuws, en een interactieve workshop verzorgd door Jeffrey Dahl, hoofddocent bij de opleiding Rechten. Ook werd een voorstel besproken om de resultaten te publiceren van een recente enquête naar de digitale behoeften van studenten aan de vier deelnemende universiteiten.

In een tijd van informatie-overload is het essentieel dat studenten leren kritisch te kijken naar wat ze online tegenkomen.

– Jeffrey Dahl, hoofddocent

Deze bijeenkomst vormde een belangrijke mijlpaal in de missie van het project om Europese burgers te voorzien van de vaardigheden die nodig zijn om zich staande te houden in het complexe digitale landschap van vandaag.

Meer informatie

Wil je meer weten over dit project? Bezoek dan de projectpagina van METACOG.