Misschien heb je haar al eens zien lopen in met haar hulphond Solo. Gunou Mahmoud (22 jaar) is eerstejaars student bij de nieuwe opleiding Social Work AD. In haar jeugd liep ze meerdere trauma’s op, waarvoor ze verschillende behandelingen heeft gekregen. Ondanks dat ze nog steeds last heeft van haar trauma’s, zet ze haar ervaringen al jarenlang in om de zorg voor andere jongeren te verbeteren. Dit doet ze nu zelfs als mede-onderzoeker bij niet één, maar twee door ZonMw gefinancierde onderzoeksprojecten, waarvan één hier op De Haagse Hogeschool.

De rol van hulphond Solo

Haar hulphond Solo is een belangrijke reden dat zij nu in staat is om een opleiding te volgen. Hij voelt het meteen als het niet goed met haar gaat. Als je stress hebt scheid je namelijk een bepaalde geur uit en heb je bijvoorbeeld een hogere hartslag. Solo springt dan op en troost haar. Sinds zij hulphond Solo heeft, gaat het veel beter met Gunou. Ze kijkt daarom erg uit naar haar opleiding hier op De Haagse:

Ik wil mij graag verder ontwikkelen als professional, zodat ik zelf ook jongeren kan ondersteunen die zorg nodig hebben.

Multifunctioneel talent

Naast haar opleiding aan De Haagse is Gunou een echte duizendpoot. Zij maakt nog haar MBO-2 opleiding Helpende zorg en welzijn af, werkt als ervaringsdeskundige en is betrokken bij twee onderzoeksprojecten om de jeugdzorg te verbeteren. Door al haar ervaringen in de jeugdhulp en geestelijke gezondheidszorg, weet Gunou goed wat wel en niet werkt bij jongeren met ernstige problemen. Daarom is zij vanaf haar 16e aan de slag gegaan als ervaringsdeskundige. Samen met organisaties als ExPex en JONG doet MEE geeft zij workshops aan professionals in het sociale domein. Ook heeft zij een training ontwikkelt over suïcide en zelfbeschadiging, die al meer dan 600 professionals hebben gevolgd.

Onderzoek naar therapieën

Gunou heeft met onderzoekers twee subsidies binnengehaald bij ZonMw. Samen met onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en Erasmus Universiteit doet zij onderzoek naar de aanvraagprocedures voor psychosociale hulphonden bij gemeenten. Zelf heeft zij namelijk lang moeten wachten op de goedkeuring en financiering voor Solo. Het tweede onderzoek doet zij samen met Anne Steenbakkers van het lectoraat Jeugdhulp in Transformatie hier aan De Haagse. Samen onderzoeken zij hoe voorlichting over MDMA-therapie voor jongeren met PTSS en hun ouders eruit zou moeten zien. Deze nieuwe therapie laat veel belovende resultaten zien bij mensen met chronische PTSS-klachten. Het gesprek dat zij hier met haar moeder over had, verliep echter moeizaam. Daarom is er volgens haar goede en objectieve voorlichting nodig, als deze therapie beschikbaar komt in Nederland. Wanneer dit het geval is, is helaas nog niet duidelijk. Gunou hoopt dat deze therapie haar kan helpen om haar traumaklachten verder te verminderen.

Wil je Gunou en Anne helpen met hun onderzoek? Zij zoeken nog jongeren (16 t/m 26 jaar) met PTSS en ouders van jongeren met PTSS om hun vragenlijst in te vullen:

Vul de vragenlijst in

Toekomstperspectieven

Als Gunou de opleiding hier afgerond heeft, dan wil zij in de kinder- en jeugdpsychiatrie werken als adviseur bij complexe zorgvragen waarbij de behandeling bij jongeren ernstig stagneert. Daarnaast blijft ze werken aan haar eigen mentale gezondheid en zich inzetten voor die van andere jongeren.

Wil je meer lezen over Gunou, hulphond Solo of het onderzoek? Lees of kijk dan hier verder: