Zo versterkt accounting de circulaire economie
14 oktober 2025
Het lectoraat New Finance van De Haagse Hogeschool ontwikkelde lesmateriaal waarmee studenten leren hoe bedrijven accounting kunnen inzetten om hun circulaire ambities uit te werken.
Steeds meer bedrijven zetten stappen om circulair te gaan werken. Daarbij ligt de nadruk vaak op technische oplossingen, maar er zijn méér belangrijke aspecten. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat circulair werken lonend is? Onderzoekers Sebastiaan Morssinkhof en Sanne Ursem van het lectoraat New Finance van De Haagse Hogeschool betrekken studenten actief bij dit vraagstuk. Binnen het internationale Erasmus+ ACES-project (Accounting for Circular Economy and Sustainability) ontwikkelden zij onder meer lesmateriaal waarmee studenten leren om bedrijven met behulp van accounting kennis en vaardigheden te ondersteunen bij de overgang naar een circulair businessmodel.
Literatuurstudie en interviews
De onderzoekers hebben daarbij eerst samen met hun Europese partners het probleem in kaart gebracht. Dat deden ze onder meer via literatuurstudie en interviews. Sebastiaan: “We hebben met partijen in heel Europa gesproken om te ontdekken wat er bij hen speelt, waar zij tegenaan lopen en waar zij behoefte aan hebben. Met die kennis zijn we specifiek onderwijsmateriaal gaan ontwikkelen, waarmee we studenten kunnen toerusten om hun toekomstige werkgevers te begeleiden naar een financieel gezonde circulaire werkwijze.”
Lesmateriaal testen
Begin 2025 nam Sanne het stokje over van haar voorganger Begoña Gilabert. “Op dat moment was er al veel werk verzet. Ik heb me vooral beziggehouden met het testen van de ontwikkelde onderwijsmaterialen. Het doet mij als onderzoeker en docent goed dat we de kennis uit ons onderzoek op deze manier in kunnen zetten om het onderwijs te verbeteren. Zo snijdt het mes aan twee kanten. De betrokken studenten reageerden ook positief en enthousiast. Het internationale aspect van ons onderzoek maakt het nog interessanter. Daardoor leerden we ook de bijzonderheden kennen van de onderwijssystemen in andere Europese landen, wat onze eigen blik verruimde. Bovendien konden we profiteren van de internationale kennis en expertise van onze partners.”
Internationale samenwerking
Het lectoraat werkte in dit project samen met partners uit Finland, Spanje en Cyprus. Hoewel veel overleg online plaatsvond, zorgden de jaarlijkse ontmoetingen op locatie voor verdieping en inspiratie. De afsluitende bijeenkomst bij De Haagse Hogeschool, met sprekers en een bezoek aan circulaire hotspot Blue City, vormde een mooie e waardevolle afsluiting van de samenwerking.
Afgerond, maar niet klaar
Het project is nu dus afgerond en heeft een mooi resultaat opgeleverd. Sanne: “We hebben een grote hoeveelheid bruikbaar onderwijsmateriaal ontwikkeld om de kennis over accounting en circulair werken te vergroten. Concreet hebben we 3 modules uitgewerkt: over businessmodellen, over management accounting en over financial accounting. Elke module bestaat uit een introductie (microcredential) van 1 ECTS, aangevuld met 4 ECTS aan lesmateriaal, oefeningen en literatuur. Hiermee is het huidige project afgerond, maar nog niet klaar. Circulariteit en accounting blijven belangrijke onderwerpen voor de toekomst, binnen Europa en wereldwijd.”
Vervolgproject
Sebastiaan: “We merken dat bedrijven nog steeds vooroordelen hebben: circulariteit wordt vooral gezien als duur. Meer kennis over accounting kan deze bedrijven over de streep trekken: als je het goed aanpakt, levert circulariteit namelijk geld op. Onze studenten dragen met hun kennis en kunde bij aan een omslag in het denken. Bijvoorbeeld door hun toekomstige collega’s hierin mee te nemen. Daarom werken we ook aan een voorstel voor een vervolgproject.”
Blijven investeren
Sanne: “Daarin willen we het huidige lesmateriaal verder verfijnen en nog beter toepasbaar maken in de praktijk. We merken dat de huidige modules vanwege hun omvang wat lastig in te passen zijn binnen curricula. Door hier kleinere eenheden met minder studiepunten van te maken, wordt de lesstof makkelijker inpasbaar. We willen ook de mogelijkheden verkennen om een specifieke minor te ontwikkelen. Met deze stappen hopen we nog meer studenten te enthousiasmeren en de juiste kennis en vaardigheden te geven om werk te maken van circulariteit binnen bedrijven. Dit onderwerp is zeer actueel en wordt de komende jaren alleen maar belangrijker. Daarom willen we hier als onderzoekers in blijven investeren.”
Meer weten?
- Lees meer over het lectoraat New Finance, onderdeel van CoE Digital Operations & Finance
- Neem contact op met onderzoekers Sebastiaan Morssinkhof en Sanne Ursem