Zaterdag 25 juni verwelkomt gemeente Den Haag de SolarButterfly; een duurzaam gebouwde tiny house op wielen. Deze zonnevlinder is gemaakt van ruim 800 kilo uit de oceaan opgeviste PET-flessen en functioneert volledig op zonne-energie. Met dit bijzondere object vraagt het internationale team achter de SolarButterfly aandacht voor innovatieve oplossingen om de wereldwijde klimaatverandering tegen te gaan. Student-onderzoekers van Kenniscentrum Mission Zero van De Haagse Hogeschool zijn aanwezig om bezoekers te informeren en inspireren met interactieve Climate Talks.

De imposante SolarButterfly met een lengte van 13 meter en een spanwijdte van 10 meter gaat de hele wereld over. Tourcoördinator Stefan Kratz: “De komende vier jaar willen we ruim 1000 lokale projecten bezoeken op zes verschillende continenten. De eerste etappe is deze rondreis door Europa. Het is fantastisch om nu samen met het Kenniscentrum Mission Zero van De Haagse Hogeschool een dag in Scheveningen te staan. Juíst in een stad met een kilometerslange kustlijn in een land dat voor een groot deel onder de zeespiegel ligt, is aandacht voor klimaatverandering belangrijk.”

Symbool voor meer dan alleen zonne-energie

Het internationale team achter de SolarButterfly bestaat uit ingenieurs, onderzoekers, vormgevers en impactmakers. Kratz: “We willen met ons project een positief butterfly-effect creëren; een theorie die stelt dat één kleinschalige actie grote impact kan hebben. Besluit je bijvoorbeeld om zonnepanelen op je dak te plaatsen, dan kan dat buren inspireren om óók zonnepanelen te installeren. Jouw individuele actie zorgt ervoor dat een hele buurt in actie komt om de wereld een stukje schoner te maken.” Kratz legt uit dat de SolarButterfly voor meer staat dan zonne-energie alleen. “Het staat symbool voor alle kleine acties om klimaatverandering tegen te gaan. Denk aan het kopen van tweedehands spullen en het verminderen van het gebruik van plastic verpakkingen. We willen mensen inspireren en enthousiasmeren om klimaatverandering tegen te gaan. Op grote én kleine schaal.”

Gratis workshops en Climate Talks

De SolarButterfly is op zaterdag 25 juni van 10:00 tot 18:00 uur te bewonderen op de Strandweg in Scheveningen ter hoogte van Biesieklette Keizerstraat. De hele dag worden gratis workshops en lezingen gegeven. Kinderen kunnen experimenteren met zonne-energie tijdens een workshop 'Maak Je Eigen Zeedier op Zonne-energie’. Voor volwassenen is er alle gelegenheid om zich te verdiepen in de wereld van duurzame energie en herbruikbare grondstoffen tijdens interactieve Climate Talks van de student-onderzoekers van Kenniscentrum Mission Zero van De Haagse Hogeschool. Bezoekers kunnen ook hun eigen ‘batterij’ opladen in de chill-out zone rond de SolarButterfly.

Wereldreis

In mei vertrok de SolarButterfly uit Luzern (Zwitserland) en komt via Duitsland nu naar Nederland. Naast Scheveningen doet het object ook Utrecht, Amsterdam en Rotterdam aan om vervolgens door te reizen naar Brussel. Hier gaat het team met politici in gesprek over de Europese aanpak tegen klimaatverandering. Europa is de start van een wereldreis van de SolarButterfly die verspreid over vier jaar door Noord en Midden-Amerika, Azië, Australië en Afrika trekt.