Je wilt naast je baan een deeltijdopleiding volgen. Je hebt al een goed beeld van het aanbod. Maar hoe combineer je je baan en privéleven met de opleiding die je wilt gaan volgen? Lees de ervaringen en tips van anderen.

Studenten aan het woord

Je groeit er enorm van als mens

Jantien de Jonge

“Een deeltijdstudie is meer werk dan je denkt. Je lessen beginnen op spitsuurtijd en elke avond klap je je laptop open om te studeren. Om dat te doen, moet je kunnen plannen, heb je ruggengraat nodig én een flexibel thuisfront én ruggengraat nodig. Maar alle uren die ik erin gestoken heb, waren dat meer dan waard. Stap dus uit je comfortzone en ga een ander professioneel pad op. Je groeit daar enorm van als mens."

Extra stap in ontwikkeling

Tim Koole

“Ik doe mijn werk met plezier. Eigenlijk wil ik daarin een extra stap maken, maar daar heb ik de diploma’s nog niet voor. Daarom heb ik bewust gekozen voor deze deeltijdopleiding. Ik hoop dat ik met de kennis en vaardigheden die ik hier opdoe die extra stap in mijn ontwikkeling en carrière wel kan maken. De opleiding bereidt me daarop voor. Daarnaast biedt zij mij nu al meer diepgang in het werk dat ik doe.”

Flexibel sturen is precies wat ik wil

Philip Korff de Gidts

“Versneld en flexibel studeren is precies wat ik wil. Noem mij een laatbloeier, daar is niets mis mee. Waarom moet alles in een vaste volgorde van eerst leren en dan werken? Juist door te studeren naast mijn baan kan ik nu op mijn werk gericht en toegepast onderzoek doen. Ik ontdek zo veel beter wat ik leuk vind en wat bij mij past, doordat ik meer levenservaring heb.”

Belangrijk om echt les te krijgen

Mitchel Querreveld

“Ik had echt zin om iets nieuws te leren en heb gekozen voor deze deeltijdopleiding. Ik had al wat cursussen gedaan, maar wilde nu meer algemene en brede kennis opdoen. Ik heb gekeken welke opleidingsvormen de verschillende kennisinstituten aanbieden. Zelfstudie is voor mij afgevallen, omdat ik het belangrijk vind echt les te krijgen. Dat is voor mij een stok achter de deur om gemotiveerd te blijven als het even tegenzit. Deze deeltijdopleiding past helemaal bij mij.”

Het bruist van de energie

John de Bruin

“Na 9 jaar in dezelfde functie voor hetzelfde bedrijf te hebben gewerkt, merkte ik dat ik steeds minder werd uitgedaagd. Ik heb besloten om 2 jaar van mijn leven al mijn vrije tijd te stoppen in een nieuwe opleiding. Niet voor een hoger salaris. Puur voor de kennis en het bewijs dat ik op seniorniveau kan werken. Ik krijg er ongelofelijk veel energie van. Ik werk samen met studenten uit de hele wereld en uit verschillende industrieën. Je leert ontzettend veel van elkaar buiten de stof om. En als we samen een presentatie voorbereiden, bruist het van de energie. Er is heel veel gedrevenheid, ambitie en inspiratie.”

Betere kansen op de arbeidsmarkt

Ferry Minke

"Ik heb gekozen voor een deeltijdopleiding om mijn kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren. Je ziet hoe belangrijk digitalisering is in de samenleving. Dat geldt ook voor mijn werk. Ik wil daar veel meer over weten en er ook veel meer mee kunnen doen. Als ik straks mijn diploma heb, ben ik een up-to-date professional. Mijn kansen op de arbeidsmarkt zijn dan een stuk beter. Altijd leuk als je nog eens wilt gaan solliciteren.”

Wel vooraf wat bespreken en regelen

Miguelo Sana

“Ik ben aan deze deeltijdopleiding begonnen, terwijl ik een vriendin, een gezin en een baan heb. Voordat je dan aan de slag gaat, moet je wel wat bespreken en regelen. Mijn werkgever geeft me een dag in de week vrij om te studeren. En gelukkig wil mijn vriendin mij steunen door het gezin draaiende te houden als ik moet studeren.”

Fijn om op de voorlichtingsavond te zijn

Marloes van Zeijl

“Ik had me al wat georiënteerd op een deeltijdopleiding. Daarna heb ik de voorlichtingsavond bezocht. Dat vond ik heel fijn. Ik kreeg daar een duidelijk beeld van het studieprogramma. Door deze voorbereiding wist ik precies wat ik van de studie kon verwachten.