De Haagse Hogeschool ondersteunt de combinatie studie en sport. Dit geldt met name voor studenten die op nationaal en internationaal niveau sporten. Topsporters zijn veelal van jongs af aan gewend om alles goed te plannen en meestal lukt het hun ook goed om naast hun studie "gewoon" te blijven sporten op het hoogste niveau. Toch levert het ook nogal eens uitdagingen op om studie en topsport te combineren. Vandaar dat De Haagse Hogeschool een aantal faciliteiten aanbiedt.

Wat zijn topsporters?

Het NOC*NSF omschrijft een topsporter als iemand die internationaal op het hoogste niveau meedoet aan wedstrijden (dus op EK’s, WK’s, Olympische en Paralympische Spelen). Sporters krijgen via het NOC*NSF een status toegekend, zoals: A - of B –status of de status van "High Potential". Sporters met een A -of B-status status zijn sporters die bij de eerste 8 of 16 bij een WK of Olympische Spelen zijn geëindigd. In principe gaat het hier om individuele sporters, maar je kunt ook als teamsporter een dergelijke status krijgen.

Daarnaast heeft De Haagse Hogeschool de categorie "nationale en internationale topsporters" die niet de bovengenoemde status hebben, maar die toch voor faciliteiten in aanmerking kunnen komen. Het gaat dan in ieder geval om sporters die op het hoogste landelijke niveau, bijvoorbeeld eredivisie of hoofdklasse van een door NOC*NSF erkende sportbond, hun sport beoefenen. Er dient daarbij sprake te zijn van een minimale tijdsbesteding van 15 uur (gemiddeld) per week.

Waar kan ik terecht?

Ben je topsporter op (inter)nationaal niveau? Heb jij een NOC*NSF status en/of zit jij in een nationaal team van jouw sport/ doe je mee aan internationale wedstrijden, dan kan je speciale (studie)faciliteiten aanvragen via de topsport coördinator Niels Emonts.

Je kunt een afspraak met hem inplannen via ons afsprakensysteem (let op: of je een afspraak wil op de Sportcampus of op de hoofdvestiging).