Dinsdag 12 april 2022 (19:00 – 21:30 uur)

Creatief Denken; loskomen van vaste denk-en handelpatronen, voorkom teruggrijpen naar dezelfde, bekende oplossingen, zorgt ervoor dat je écht verandering in de organisatie brengt. Het is dé futureproof skill die op alle functies toe te passen is. Zonder deze vaardigheid bouw je géén futureproof team. Creatief Denken wordt veelvuldig in functieprofielen in vacatures gevraagd. Er wordt namelijk veel meer van organisaties en hun medewerkers verwacht.

Men moet pro-actief, out of the box en probleemoplossend kunnen denken. Deze interactieve masterclass van 2,5 uur is een mooie introductie om het team kennis te laten maken met Creatief Denken.

Beschrijving

Deze masterclass geeft inzicht in wat de vaardigheid Creatief Denken is en waarom iedere professional zich deze skill eigen zou moeten maken. Voor eigen ontwikkeling én om de organisatie nog beter te bedienen.

Het ontwikkelen van Creatief Denken bestaat uit twee onderdelen. Ten eerste het trainen van het creatieve brein waardoor het beelddenken (nog sterker) ontwikkeld wordt. Hiermee verbreed je de informatiereikwijdte van het brein. Informatie valt je veel meer op, je stimuleert inspiratie en je genereert ideeën. Met als resultaat dat het team in staat is informatie makkelijker aan elkaar te verbinden, te vertrouwen op hun eigen creativiteit en complexe situaties sneller kan overzien. In deze masterclass zullen we ter introductie een paar oefeningen doen om kennis te maken met creatief waarnemen en associëren.

Creativiteit laat zich niet alleen zien in de oplossingen die je bedenkt, maar ook in je vermogen tot het stellen van de juiste vragen om te komen tot de essentie van vraagstukken. Het stellen van de juiste vraag leidt tot andere ideeën. Creatief denken is dus heel praktisch aan te leren en heeft weinig te maken met geniale ingevingen. Aan de hand van een casus neem ik jullie mee, in de door mij ontwikkelde methode, om andere denkrichtingen te formuleren. Daarna gaat het team in groepjes zelf aan de slag met een casus die we vervolgens samen doorspreken.

Taal

De training wordt gegeven in het Nederlands.

Oud-studenten en afstudeerders van De Haagse Hogeschool.

Programma

Vanaf 18.30 uur ben je welkom voor een kop thee of koffie. We starten met de workshop om 19.00 uur en sluiten het inhoudelijke programma af om 21.30 uur. Daarna lopen we naar Café Xieje voor een drankje.

Locatie

De training vindt plaats in de Speakers’ Corner op de hoofdvestiging van De Haagse Hogeschool.

Kosten

Voor de training vragen we een eigen bijdrage van 15 euro voor afstudeerders en 25 euro voor alumni. Hiervoor krijg je:

• Training (2.5 uur)
  • Inzicht in hoe om te gaan met diverse soorten conflictsituaties
  • Koffie en thee tijdens de training en een drankje tijdens de netwerkborrel achteraf bij Xieje

Aanmelden

Aanmelden kan via het online formulier. De uiterste datum om je aan te melden voor deze training is maandag 11 april 2022.

NB: Bij verhindering is restitutie van de deelnamekosten niet mogelijk. De trainingen gaan door bij minimaal 20 inschrijvingen. Vervalt een training wegens te weinig aanmeldingen, dan worden de deelnamekosten voor die training teruggestort.

Over de trainers

Chantal Peeters is afgestudeerd aan De Haagse Hogeschool (European Studies 2003). Na 10 jaar werken liep zij tegen een creatieve barrière aan. Zij voelde sterk dat die moést worden doorbroken en de zoektocht naar creatief denkvermogen startte. De missie om het creatieve denkvermogen van organisaties en professionals te helpen ontwikkelen werd geboren. Iedere Nederlander zou deze vaardigheid moeten bezitten.

In haar huidige baan als communicatieadviseur bij het ministerie van Sociale Zaken waar maatschappelijke thema’s als arbeidsmarkt, duurzame inzetbaarheid en leven lang ontwikkelen spelen ziet zij een enorme relevantie. Het belang van het ontwikkelen van futureskills, zoals Creatief Denken, is groter dan ooit gezien de uitdagingen waar we nu en in de toekomst voor staan.

Meld je nu aan!