Huidkankerpreventie bij buitenwerkers en -lopers
Het risico op huidkanker verlagen bij buitenwerkers en buitenlopers (hangjongeren) door bewustwording te creëren.
Centre of Expertise Health Innovation

Dit project richt zich op het verlagen van het risico op huidkanker onder buitenwerkers en buitenlopers (hangjongeren). Hiervoor dient er bewustwording gecreëerd te worden bij buitenwerkers en buitenlopers rond het verhoogde risico en de invloeden van uv-straling op de huid, maar er zal ook gedragsverandering moeten plaatsvinden om het verhoogde risico op huidkanker te verlagen met preventieve activiteiten en middelen. Het eigen maken van preventieve middelen en het toepassen hiervan is belangrijk voor succesvolle gedragsverandering.
Preventieve middelen
De preventieve middelen moeten passen bij de werkzaamheden, omgevingsfactoren en behoeften van de beroepsgroep. Hierbij kan gedacht worden aan:
- aangepaste zonnebrandcrème, bijvoorbeeld door de substantie aan te passen en/of spray(cabines) te ontwerpen;
- soepele uv-kleding die speciaal ontworpen is voor de buitenwerker en niet snel vies wordt;
- verplaatsbare schaduwplekken die aangepast kunnen worden aan de werkomgeving.
In co-creatie met het werkveld worden de best passende preventieve middelen ontwikkeld door voortdurend feedback te vragen, de middelen te evalueren en samen naar een oplossing te zoeken voor de beste aansluiting per beroepsgroep.
Daarnaast wordt gefocust op bewustwording en gedragsverandering, wanneer dit wordt bereikt bij de buitenwerkers, zal dit in aangepaste vorm ook worden ingezet bij de buitenlopers.
Doel
Het uiteindelijke doel van het project is het risico op huidkanker verlagen bij buitenwerkers en buitenlopers (hangjongeren).
Doelgroep
De doelgroep van dit project zijn buitenwerkers en buitenlopers. Bij buitenwerkers gaat het enkel om mannen en vrouwen die een beroep uitoefenen rondom het huis, zoals glazenwassers, hoveniers, schilders en timmermannen. Ook worden hiervoor de buitenwerkers in opleiding benaderd. De leeftijd ligt tussen de 16 en 67 jaar. De buitenlopers (hangjongeren) binnen het onderzoek zijn tussen de 12 en 20 jaar.
Methode
Voor de veranderaanpak ligt de focus op het ontwerpen van een gerichte publicatiecampagne voor buitenwerkers en het creëren van fysieke aanpassingen op zonwerend materiaal. De publicatiecampagne en het zonwerende materiaal worden gemaakt in co-creatie met de deelnemende partijen binnen een ontwikkelproces, gebaseerd op het Double Diamond model. Dit ontwikkelproces bestaat uit twee belangrijke deelprocessen; waarbij deelproces één gericht is op de essentie van het probleem en de behoefte van de doelgroep en deelproces twee gericht is op een passende oplossing vanuit het ontwerpvraagstuk.
Deelproces één
Deelproces één bestaat uit de discover-fase en de define-fase. Hierin wordt het probleem en de behoefte in kaart gebracht. Dit wordt uitgevoerd door een of meerdere groepsbijeenkomsten te organiseren met de stakeholders. Het huidige gedrag rondom preventieve middelen wordt uitgediept, door middel van observaties, vragenlijsten, en interviews onder buitenwerkers en leidinggevenden. Verschillende publiekscampagnes worden ontwikkeld en getest bij de aangesloten bedrijven en opleidingen. Zo ontstaat er in de define-fase een globaal beeld van het gewenste materiaal en de behoefte van de buitenwerkers.
Deelproces twee
Deelproces twee bestaat uit de develop-fase en de deliver-fase. In de develop-fase worden de zonwerende materialen en publicatiecampagnes ontwikkeld in co-creatie met de stakeholders en met behulp van het ontwerpteam. Dit gebeurt in twee iteraties; in de eerste develop-fase worden ideeën gecreëerd en prototypes ontworpen voor de publicatiecampagne en zonwerende materialen. Het publicatiemateriaal zal ontwikkeld worden met behulp van alle stakeholders en zal worden getest binnen de aangesloten bedrijven van de buitenwerkers. Aan het eind van de fase wordt geëvalueerd op de toepasbaarheid en omgang van de buitenwerkers met de campagnes, voorlichting en innovatieve producten.
In de tweede develop-fase worden de verbeterpunten meegenomen en wordt er opnieuw getest in samenwerking met de aangesloten bedrijven en medewerkers van Wijkz. Het opnieuw testen of de gekozen interventies aanslaan, biedt de mogelijkheid om veranderingen mee te nemen, waardoor er weer een nieuwe cyclus start in deelproces één. De develop-fase wordt afgerond met een tussentijdse evaluatie, wat wordt meegenomen in de deliver-fase. In deze fase is er ruimte voor implementatie van de publicatiecampagne en aangepaste zonwerende materialen, zodat het voor de buitenwerkers een logisch onderdeel wordt van de werkzaamheden. Ten slotte worden de beoogde opbrengsten geëvalueerd. Na de evaluatie zijn er ook mogelijkheden om weer een nieuwe cyclus te starten.
Duur
Het project duurt vijf jaar en is gestart op 1 juli 2024. Het project eindigt op 1 juli 2029.
Team
- Rowie van Drie
- Joke Korevaar
- Yvonne van Zaalen
Samenwerking
Het project richt zich voornamelijk op co-creatie met het werkveld, hiervoor werken het lectoraat Oncologische Zorg en Relationele Zorg van De Haagse Hogeschool samen met:
Financiering
Het project wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van Regieorgaan SIA, vanuit de RAAK regeling.
Contact
Rowie van Drie ([email protected])