
Introductie
Bij goede zorg staat de patiënt centraal. Toch gaat er in de onderlinge afstemming tussen zorgprofessional en patiënt nog veel mis. Het lectoraat Relationele Zorg doet onderzoek naar het verbeteren van relaties in de zorg.
Over het lectoraat
Iedereen wil voor zichzelf en voor degene die hij liefheeft goede zorg. Zorg die aansluit bij de persoonlijke behoefte. Zorg waarin de patiënt en de zorgprofessional elkaar aandacht geven, afstemmen en moeite doen om elkaar goed te begrijpen. Vanuit een waardevolle relatie kan deze zogenaamde persoonsgerichte zorg bijdragen aan het herstelproces en goede zorg.
Persoonsgerichte zorg bevorderen
Het lectoraat Relationele Zorg zet zich in om de persoonsgerichte zorg te bevorderen. Om persoonsgerichte zorg te kunnen leveren zijn zowel de relatie van de zorgprofessional met de patiënt en zijn sociale netwerk, als de relatie van de zorgprofessional met andere zorg -en welzijnsprofessionals onderwerp van gesprek. Het lectoraat wil onderzoeken hoe de zorgverlener kan luisteren en afstemmen met de patiënt om goed te begrijpen welke ondersteuning deze nodig heeft. Afstemmen gebeurt gedurende het hele zorgproces; niet alleen tijdens het eerste onderzoek. Telkens weer de ander zien en telkens weer opnieuw afstemmen is van belang om te komen tot passende ondersteuning of behandeling.
Zorgprofessionals komen in contact met veel verschillende patiënten, elk met een eigen verhaal en achtergrond. Wat past het beste bij deze patiënt? Hoe kom ik erachter wat deze patiënt nodig heeft? Op welke manier wil ik een relatie aangaan met deze patiënt? Op deze praktijkvragen van zorgprofessionals zal het lectoraat Relationele Zorg zich focussen. Om de fundamentele betekenis van het relationele in de zorg beter te kunnen begrijpen en breder op de agenda te kunnen zetten, werkt het lectoraat samen met een scala van zorgprofessionals, zorginstellingen, ontwerpers en bedrijven, met een natuurlijke verbinding van het lectoraat met het onderwijs.


Over de lector
dr. Yvonne van Zaalen
Yvonne van Zaalen (1966) studeerde Logopedie aan de Hogeschool Utrecht en Logopediewetenschap aan de faculteit Medicijnen. In 2009 promoveerde zij aan de Universiteit Utrecht binnen Geesteswetenschappen. Vanaf 2006 is zij betrokken geweest bij het ontwikkelen van de visie op praktijkgericht onderzoek in het HBO, ethiek van onderzoek, patiëntparticipatie, research data management en de inrichting van interprofessioneel onderwijs binnen verschillende opleidingen. Zij heeft uitgebreide ervaring met nationaal en internationaal onderzoek naar multidisciplinaire en interprofessionele samenwerkingen binnen de gezondheidszorg. Het volwaardig betrekken van de eindgebruiker/patiënt naast de andere stakeholders heeft hierin haar speciale aandacht.
06 - 23 95 54 27
y.vanzaalen@hhs.nl
Van 'Wat kan ik voor jou doen?' naar 'Wie kan ik voor jou zijn?'