Relationele Zorg
Introductie
Er gaat in de onderlinge afstemming tussen mensen nog veel mis. Het lectoraat Relationele Zorg doet onderzoek naar het verbeteren van relaties en samenwerking binnen de zorg.
Over het lectoraat
Iedereen wil voor zichzelf en voor degene die hij liefheeft goede zorg en ondersteuning. Dit houdt in dat zorg aansluit bij de persoonlijke behoefte en levensvisie. We noemen dit cultuursensitieve zorg: zorg waarin de patiënt en de zorgprofessional elkaar aandacht geven, afstemmen en moeite doen om elkaar goed te begrijpen. Vanuit een waardevolle relatie kan persoonsgerichte zorg en interprofessionele samenwerking bijdragen aan het herstelproces en goede zorg.
Relationele zorg bevorderen
Het lectoraat Relationele Zorg zet zich in om de persoonsgerichte zorg te bevorderen. Om persoonsgerichte zorg te kunnen leveren, zijn zowel de relatie van de zorgprofessional met de patiënt en zijn sociale netwerk, als de relatie van de zorgprofessional met andere zorg- en welzijnsprofessionals van belang.
Het lectoraat onderzoekt hoe de zorgverlener kan luisteren en afstemmen met de patiënt, om goed te begrijpen welke ondersteuning deze nodig heeft, passend binnen het behandelplan. Afstemmen en samen beslissen gebeurt gedurende het hele zorg- of ondersteuningsproces; niet alleen bij het bepalen van de interventie. En het gebeurt tussen collega’s op de werkvloer. Telkens weer de ander werkelijk zien en horen. De patiënttevredenheid en de professional tevredenheid zullen hierdoor vergroot worden. Tevredenheid is ontzettend belangrijk voor passende, betaalbare zorg en het behoud van zorgprofessionals.
Zorgprofessionals komen in contact met veel verschillende patiënten en professionals, elk met een eigen verhaal en achtergrond. Wat past het beste bij deze patiënt of collega? Hoe kom ik erachter wat deze patiënt of collega nodig heeft? Op welke manier wil ik een relatie aangaan met deze patiënt? Op deze praktijkvragen van zorgprofessionals focust het lectoraat Relationele Zorg zich. Om de fundamentele betekenis van het relationele in de zorg beter te kunnen begrijpen en breder op de agenda te kunnen zetten, werkt het lectoraat samen met een scala van zorgprofessionals, zorginstellingen, ontwerpers en bedrijven, in een natuurlijke verbinding van het lectoraat met het onderwijs.
Over de lector
dr. Yvonne van Zaalen
Yvonne van Zaalen (1966) studeerde Logopedie aan de Hogeschool Utrecht en Logopediewetenschap aan de faculteit Medicijnen. In 2009 promoveerde zij aan de Universiteit Utrecht binnen Geesteswetenschappen. Vanaf 2006 is zij betrokken geweest bij het ontwikkelen van de visie op praktijkgericht onderzoek in het HBO, ethiek van onderzoek, patiëntparticipatie, research data management en de inrichting van interprofessioneel onderwijs binnen verschillende opleidingen. Zij heeft uitgebreide ervaring met nationaal en internationaal onderzoek naar multidisciplinaire en interprofessionele samenwerkingen binnen de gezondheidszorg. Het volwaardig betrekken van de eindgebruiker/patiënt naast de andere stakeholders heeft hierin haar speciale aandacht.
Nevenfuncties
- Vice voorzitter PAR-EL consortium
- Co voorzitter Professional Doctorates – Gezondheid en Welzijn
- ZonMW commissie lid Paramedische Zorg
- Lid van Wetenschapsraad Logopedie
- Raadslid gemeente Den Bosch, commissie Sociaal
- Lid van expert commissie Gezondheidszorg tweede kamer
- Copromotor – Radboud universiteit, UvA, LUMC
- Lid van het HHs bestuur van de PD Gezondheid en Welzijn
- Verantwoordelijk voor onderwijsmodule Interprofessioneel en Transdisciplinair samenwerken binnen het opleidingstraject van de PD Gezondheid en Welzijn
06 - 23 95 54 27
y.vanzaalen@hhs.nl
Van 'Wat kan ik voor jou doen?' naar 'Wie kan ik voor jou zijn?'
Team
Binnen ons lectoraat werken onderzoekers, docent-onderzoekers en studenten nauw samen met praktijkpartners om onderzoek te verrichten. Samen zetten zij zich in om de resultaten van het onderzoek -kennis en inzichten- te vertalen naar de praktijk van het onderwijs en de regio.