Introductie

Bij goede zorg staat de patiënt centraal. Toch gaat er in de onderlinge afstemming tussen zorgprofessional en patiënt nog veel mis. Het lectoraat Relationele Zorg doet onderzoek naar het verbeteren van relaties in de zorg.

Over het lectoraat

Iedereen wil voor zichzelf en voor degene die hij liefheeft goede zorg. Zorg die aansluit bij de persoonlijke behoefte. Zorg waarin de patiënt en de zorgprofessional elkaar aandacht geven, afstemmen en moeite doen om elkaar goed te begrijpen. Vanuit een waardevolle relatie kan deze zogenaamde persoonsgerichte zorg bijdragen aan het herstelproces en goede zorg.

Persoonsgerichte zorg bevorderen

Het lectoraat Relationele Zorg zet zich in om de persoonsgerichte zorg te bevorderen. Om persoonsgerichte zorg te kunnen leveren zijn zowel de relatie van de zorgprofessional met de patiënt en zijn sociale netwerk, als de relatie van de zorgprofessional met andere zorg -en welzijnsprofessionals onderwerp van gesprek. Het lectoraat wil onderzoeken hoe de zorgverlener kan luisteren en afstemmen met de patiënt om goed te begrijpen welke ondersteuning deze nodig heeft. Afstemmen gebeurt gedurende het hele zorgproces; niet alleen tijdens het eerste onderzoek. Telkens weer de ander zien en telkens weer opnieuw afstemmen is van belang om te komen tot passende ondersteuning of behandeling. 

Zorgprofessionals komen in contact met veel verschillende patiënten, elk met een eigen verhaal en achtergrond. Wat past het beste bij deze patiënt? Hoe kom ik erachter wat deze patiënt nodig heeft?  Op welke manier wil ik een relatie aangaan met deze patiënt? Op deze praktijkvragen van zorgprofessionals zal het lectoraat Relationele Zorg zich focussen. Om de fundamentele betekenis van het relationele in de zorg beter te kunnen begrijpen en breder op de agenda te kunnen zetten, werkt het lectoraat samen met een scala van zorgprofessionals, zorginstellingen, ontwerpers en bedrijven, met een natuurlijke verbinding van het lectoraat met het onderwijs.

Foto team
dr. Yvonne van Zaalen

Over de lector

dr. Yvonne van Zaalen

Yvonne van Zaalen (1966) studeerde Logopedie aan de Hogeschool Utrecht en Logopediewetenschap aan de faculteit Medicijnen. In 2009 promoveerde zij aan de Universiteit Utrecht binnen GeesteswetenschappenVanaf 2006 is zij betrokken geweest bij het ontwikkelen van de visie op praktijkgericht onderzoek in het HBO, ethiek van onderzoek, patiëntparticipatie, research data management en de inrichting van interprofessioneel onderwijs binnen verschillende opleidingen. Zij heeft uitgebreide ervaring met nationaal en internationaal onderzoek naar multidisciplinaire en interprofessionele samenwerkingen binnen de gezondheidszorg. Het volwaardig betrekken van de eindgebruiker/patiënt naast de andere stakeholders heeft hierin haar speciale aandacht.

06 - 23 95 54 27
y.vanzaalen@hhs.nl

LinkedIn profiel

Van 'Wat kan ik voor jou doen?' naar 'Wie kan ik voor jou zijn?'

Team

Tsjitske Haanstra

Tsjitske Haanstra

Hogeschooldocent opleiding Huidtherapie

Tsjitske Haanstra
Hogeschooldocent opleiding Huidtherapie

Zij is betrokken geweest bij het opzetten van en onderzoek naar uitkomstenregistraties, en het gebruik van uitkomstendata bij ‘samen beslissen’ in onder andere de orthopedie  en de brandwondenzorg.

Matthijs Fleurke

Matthijs Fleurke

Docent-onderzoeker Voeding en Diëtetiek

Matthijs Fleurke
Docent-onderzoeker Voeding en Diëtetiek

In het lectoraat Relationele Zorg gaat Matthijs, op basis van een NWO-promotiebeurs, werken aan onderzoek dat Voeding en Diëtetiek en Relationale Zorg combineert. 

Natasja van Lobenstein

Natasja van Lobenstein

Hogeschooldocent opleiding Huidtherapie

Natasja van Lobenstein
Hogeschooldocent opleiding Huidtherapie

Het doel van Natasja is door (technologische) onderwijsinnovaties meer authentieke beroepssituaties in het onderwijs te creëren of simuleren.

06-28374658
​​​​​​​n.vanlobenstein@hhs.nl

Peter Renden

Peter Renden

Hogeschoolhoofddocent en senior-onderzoeker Opleiding Verpleegkunde

Peter Renden
Hogeschoolhoofddocent en senior-onderzoeker Opleiding Verpleegkunde

In het lectoraat doet hij onderzoek naar het zo goed mogelijk opleiden van toekomstbestendige zorgprofessionals, 

06-52639887
p.g.renden@hhs.nl

Astrid Stift

Astrid Stift

Hogeschooldocent en onderzoeker GVS, opleiding Huidtherapie

Astrid Stift
Hogeschooldocent en onderzoeker GVS, opleiding Huidtherapie

Ze onderzoekt het stimuleren van bewegen onder patiënten met een huidaandoening en de invloed hierop door hun sociale netwerk.

Anita Ham

Anita Ham

Anita Ham

Momenteel werkt zij, samen met het LUMC, TNO, Mammarosa, Aman en het Suikerhuis ,voor een beter bereik van vrouwen (met een lage SES en/of migratieachtergrond).

Natalie Janse

Natalie Janse

Managementassistent

Natalie Janse
Managementassistent

Natalie Janse is managementassistente van 4 lectoraten van de faculteit Gezondheid Voeding en Sport. 

+31 (0)6 - 42 51 37 31
n.janse@hhs.nl

Portretfoto Roukayya Oueslati

Roukayya Oueslati

Roukayya Oueslati

Roukayya Oueslati is sinds 2018 Hogeschooldocent bij de opleiding HBO-Verpleegkunde en verbonden aan twee lectoraten: Relationele Zorg en Oncologische Zorg.

Portretfoto Caroelien Schuurman

Caroelien Schuurman

Caroelien Schuurman

Sinds 2019 is ze docent aan de opleiding Voeding en Diëtetiek. Ze geeft onderwijs aan 1e en 2e jaars studenten, met als onderwerp Samen eten Samen leven.

Projecten

Langer zelfstandig wonen door hulpmiddelen (AW Technologie voor Thuis)

Hulpmiddelen zijn van groot belang om de zelfredzaamheid, kwaliteit van leven en de deelname aan de maatschappij van de gebruikers te ondersteunen en verbeteren.
Lees meer

Motorisch leren in de zorg

Studenten Huidtherapie en Verpleegkunde ervaren tijdens hun stages, dat ze in het vakonderwijs op de hogeschool onvoldoende worden voorbereid op de praktijk.
Lees meer

Creëren van excellente patiëntenzorg

De gezondheidszorg is constant in beweging. Met de toename van complexiteit in zorgvragen, de veranderingen in patiëntverwachtingen en de technologische ontwikkelingen van zorginnovaties in de gezondheidszorg is het nodig dat zorgverleners continu kunnen schakelen met andere zorgprofessionals, zich kunnen inleven in de patiënt en diens situatie en daarin de best mogelijke zorg kunnen bieden.
Lees meer

Nieuws

Intreerede Yvonne van Zaalen – Ik wil er voor je zijn!
18 januari 2023

Nieuwe en betere relaties in de zorg

Onderzoek

De zorg verandert. Er is minder tijd voor fysieke contactmomenten en digitale zorg wordt steeds belangrijker.
Lees meer
KickOff Academische Werkplaats
24 mei 2022

Kick-off Academische Werkplaats: we gaan aan de slag

Onderzoek

Vandaag vond de kick-off van de Academische Werkplaats plaats, waarin het lectoraat Relationele Zorg participeert. De…
Lees meer
Persoon in rolstoel
14 april 2022

Honorering subsidie 6 jaar Academische Werkplaats Hulpmiddelzorg voor Kenniscentrum Health Innovation

Onderzoek

Het subsidievoorstel voor de inrichting van de Academische Werkplaatsen Goed Gebruik Hulpmiddelenzorg thuis (fase 2) SA…
Lees meer